Vlaamse Regering akkoord voor gunning opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen

De Vlaamse Regering keurde vrijdag een akkoord goed waarbij een aannemer werd aangesteld om de nieuwe sluis in Terneuzen te mogen bouwen. De definitieve gunning volgt in augustus.

Trefwoorden: #BAM, #consortium Sassevaart, #DEME, #Haven Gent, #logistiek, #scheepvaart, #sluis, #sluizencomplex, #Terneuzen, #Vlaamse Regering

Lees verder

Nieuws

( Foto: Haven Gent )

ENGINEERINGNET.BE - Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart is uit het aanbestedingstraject gekomen met de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dat betekent dat zij de beste inschrijver waren op basis van prijs en kwaliteit.

Het consortium Sassevaart bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors, Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere en het Nederlandse BAM Infra. en BAM Contractors.

De kostprijs voor de realisatie van de sluis bedraagt ongeveer 934 miljoen euro, de kosten voor het beheer en het onderhoud niet meegerekend. Europa komt tussen met een subsidie van 48 miljoen euro.

Het Havenbedrijf Gent zal, zoals reeds vooraf gesteld, 15% van het Vlaamse aandeel voor haar rekening nemen wat neerkomt op 88,7 miljoen euro. Het Havenbedrijf zal dit gespreid over vier jaren betalen, te beginnen in 2019.

De nieuwe sluis in Terneuzen is van belang voor zowel Vlaanderen als Nederland. Ze zorgt voor een verbetering van de maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en ook voor minder wachttijden.

Bovendien worden met de vergroting van de totale capaciteit van het sluizencomplex de corridormogelijkheden richting Frankrijk verbeterd. Dit komt de economieën van Vlaanderen en Nederland en van de Kanaalzone Gent-Terneuzen ten goede.

De realisatie van de sluis zal ook de nakende fusie tussen het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports (havens van Terneuzen en Vlissingen) ten goede komen.


Over de nieuwe sluis
De Nieuwe Sluis Terneuzen zal een sluis worden die in grote lijnen net zo lang en breed wordt als de vernieuwde sluizen op het Panamakanaal.

De nieuwe sluis met als afmetingen 427 meter lengte, 55 meter breedte en 16,44 meter diepte zal binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen worden gerealiseerd. Ze komt op de plaats waar nu de Middensluis ligt. In 2022 zouden de eerste schepen door de Nieuwe Sluis Terneuzen moeten varen.