Zelfrijdende voertuigen: wie betaalt bij schade? (1) - column

Columns & Blogs 31/07/2017 11:31:58

Heden ten dage zijn de zelfrijdende voertuigen zeer dichtbij. De vraag die zich hierbij dan stelt is te weten wie zal betalen in geval er zich een schadegeval voordoet?

Lees hieronder verder   
Verwant

Robotgebruikers kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

3D-reproducties: de juridische valkuilen (slot) - column

Bedrijven moeten stap zetten naar digitalisering - column

3D-reproducties: de juridische valkuilen (deel 2) - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De softwarefabrikanten menen dat deze voertuigen veel minder ongevallen met zich zullen meebrengen, maar toch mogen we niet vergeten dat ook de gebruikte software niet onfeilbaar is.

Onze aansprakelijkheidsprincipes zijn complex en de rechterlijke uitspraken erover zijn in overvloed aanwezig. Een belangrijk wettelijk principe dat we hier alvast kunnen aanhalen, is artikel 1382 van ons Burgerlijk Wetboek. Dit artikel stelt dat hij die aan iemand schade toebrengt, is ertoe gehouden deze schade te vergoeden.

Wanneer we het over 'voertuigen' hebben, dan denken we uiteraard eerst aan een toepassing van onze Verkeerswetgeving, maar toch kan ook artikel 1382 hier perfect toegepast worden. Denken we bijvoorbeeld aan een werknemer die het portier van zijn wagen te wijd open doet en een ander voertuig hierdoor schade toebrengt!

Het 'slachtoffer' van deze schade kan hier perfect beroep doen op artikel 1382, maar dan moet hij wel drie voorwaarden kunnen aantonen, nl. dat deze werknemer een fout maakte, dat hij schade leed en dat er een oorzakelijk verband is tussen de fout (het openen van het portier) en de opgelopen schade.

Een 'fout' kan gedefinieerd worden als een daad die een normaal voorzichtig en maatschappelijk bewuste burger in dezelfde omstandigheden geplaatst, niet zou gesteld hebben. Een fout kan bijvoorbeeld een inbreuk zijn op een wetsregel. Bijvoorbeeld: een ingebouwde sensor geeft aan wanneer u op een parking een ander geparkeerd voertuig nadert.

U wordt dus door deze software gewaarschuwd voor een eventuele aanrijding. Gaat u daar niet op in en rijdt u toch door waardoor u het andere voertuig aanrijdt, dan begaat u wel degelijk een fout! Het principe van de 'foutaansprakelijkheid' kan hier dan wel toegepast worden.

In dit geval neemt u namelijk nog steeds zelf de beslissing of u met het voertuig door rijdt of niet. Heeft men daarentegen te maken met een volledig autonoom voertuig, dan liggen de zaken anders. Hier neemt de gebruiker van het zelfrijdend voertuig niet meer zelf de beslissing in verband met het rijden en manoeuvreren en kan hij dus niets meer doen om het ongeval te voorkomen!

'Algemene zorgvuldigheidsnorm'
Ook een inbreuk op de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' kan een fout betekenen. In dit geval wordt er nagegaan hoe iemand anders (een normaal voorzichtig en redelijk mens) in dezelfde feitelijke omstandigheden zou handelen (het zogenaamde principe van een 'goede huisvader'). Toch moet men hier opmerken dat ook een 'normaal voorzichtig en redelijk mens' niet onfeilbaar is en zich kan vergissen of fouten maken en hierdoor schade kan toebrengen.

Daarnaast is het van belang dat deze 'normale voorzichtige en redelijke persoon' zich eveneens bevindt in dezelfde feitelijke omstandigheden. Indien uit het onderzoek van de zaak blijkt dat deze mens anders zou hebben gereageerd in dezelfde feitelijke omstandigheden, dan kan er aangenomen worden dat de persoon die wordt aangesproken in verband met de schade, effectief ook de 'algemene zorgvuldigheidsnorm' heeft overschreden.

'Gebrekkige' zaak
Artikel 1384, lid 1 van ons Burgerlijk Wetboek stelt dat 'men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft'.

Er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de 'bewaarder' ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Bovendien kan dit artikel alleen maar ingeroepen worden door mensen die effectief schade hebben geleden door een gebrek aan de zaak.

Anderzijds, berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijn kant moet bewezen worden. Er ontstaat ten opzichte van hem een onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid. <<

Wordt vervolgd!

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners