De Lijn heeft test met trambus succesvol afgerond
Economie 28/08/2017 9:42:09
De Lijn onderzoekt momenteel in samenwerking met het studiebureau van Brabantnet en de Vlaamse Overheid de mogelijkheden om een trambus in te zetten op het tracé van de toekomstige Ringtram.
De Lijn heeft test met trambus succesvol afgerond
Zeehaven van Brugge beter bereikbaar via nieuwe A11-autosnelweg
Primeur: E313 krijgt geluidsarme toplaag
Vrachtwagens ’s nachts goedkoper door Liefkenshoektunnel
Op- en afrit Aalter E40 enkele dagen dicht - verkeer
Heraanleg op- en afrittencomplex E17/N47 in Lokeren - verkeer
>> Meer verwant nieuwsAlternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
Interpack
Messe Düsseldorf
van 25/02/2021 tot 3/03/2021
Klimatisatie van gebouwen
Online
van 5/03/2021 tot 25/06/2021
(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus
(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen
(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof
(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Een trambus is een bus met enkele kenmerken van een tram. Zo heeft ze door haar lengte (18 of 24 meter lang) een grotere capaciteit dan een klassieke bus.
Bovendien is ze ook gedeeltelijk elektrisch en dus milieuvriendelijker. Ze rijdt echter niet op sporen in is daardoor sneller en flexibeler in te zetten op nieuwe tracé’s. De achteras van de trambus is apart bestuurbaar, waardoor kan de bus ondanks haar lengte toch korte bewegingen maken.
Op 21 augustus 2016 vond de eerste testrit plaats, in het gezelschap van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en de lokale bestuurders van Vilvoorde en Grimbergen.
Dankzij de test kon nagegaan worden of de inzet van een trambus, mits kleine aanpassingen aan de weginfrastructuur, mogelijk is. De testrit verliep succesvol en bevestigde dat de introductie van de trambus wel degelijk mogelijk is.
Joost Swinnen, Projectleider Brabantnet De Lijn Vlaams Brabant: “De testrit toonde aan dat de trambus kan rijden op het Ringtracé. Alles staat of valt echter met de betrouwbaarheid. Daarom zijn de komende maanden wel belangrijke inspanningen nodig zodat we een reistijd van 40 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport kunnen garanderen.”
Op basis van de testrit kan het studiebureau nu een inventaris opmaken van alle noodzakelijke aanpassingen aan de weginfrastructuur. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de trambus voor het grote publiek lanceren in 2019. Dat is op het moment dat de werken aan de Ring rond Brussel van start gaan. << (Guy Leysen) (foto: De Lijn)
Het tracé van deze trambus zal via de volgende locaties lopen: Heizel - Koningslo - centrum van Vilvoorde - Machelen-Diegem - Woluwelaan - Brussels Airport.