Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port
Economie 11/12/2017 10:16:35
Vorige vrijdag werd de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Gent getekend. Alle acht aandeelhouders van beide havens stemden in met de fusie.
Efficiëntere materiaalstroom dankzij Remmert
North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor
Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid
Industrie 4.0 in de intralogistiek: moderne materiaalbehandeling
NIRAS gunt raamcontract aan consortium onder leiding van Sweco
AGV tandwielkast series met schuine vertanding
>> Meer verwant nieuwsGeologie en geotechniek: ondergronds verbond
Online webinar
van 2/03/2021 tot 9/03/2021
Klimatisatie van gebouwen
Online
van 5/03/2021 tot 25/06/2021
Decanteercentrifuges
Online
van 9/03/2021 tot 10/03/2021
Belgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
METAV Digital
online
van 23/03/2021 tot 26/03/2021
(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België
(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen
(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie
(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie
(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’
(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET - Van september tot december gaven de acht aandeelhouders goedkeuring aan de fusieovereenkomst. Langs Vlaamse zijde zijn dat de Stad Gent en de gemeenten Evergem en Zelzate en de provincie Oost-Vlaanderen. Aan Nederlandse kant de provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen.
Direct na de ondertekening van de fusieovereenkomst werd de naam van de haven bekendgemaakt: North Sea Port. Er is gekozen voor een nieuwe naam die vernieuwing en ambitie uitdrukt, met een tikkeltje bravoure.
Begin 2018 wordt de Europese naamloze vennootschap opgericht als holding van de twee dochterbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Hiervoor zal onder meer een toezichthoudend orgaan worden geïnstalleerd. Verder komt er een aandeelhouderscommissie met alle verkozenen van de gemeenteraden, raden en staten en provincieraden - de aandeelhouders.
Daarnaast wordt er werk gemaakt van structureel en bilateraal overleg met de aandeelhouders. Voor de holding wordt er ook een medezeggenschapsorgaan voor de medewerkers ingericht. Met het behoud van kantoren op diverse locaties en de inrichting van een bedrijfsadviesorgaan worden de door de bedrijven zo gewaardeerde ‘korte lijntjes’ gegarandeerd.
De holding wordt gevestigd in het voormalige gemeentehuis van Sas van Gent, in het midden van het havengebied net op de grens van Nederland en België. Het toekomstige Havenhuis in Gent zal fungeren als internationaal uithangbord.
North Sea Port positioneert zich meteen in de Europese top van zeehavens: ze is de nummer drie in toegevoegde waarde en de nummer tien in goederenoverslag. Tegen 2022 wil deze haven een vooraanstaand merk in de internationale havenwereld zijn.
Ze wil tegen dan de toegevoegde waarde met 10% laten groeien, de overslag via zeevaart laten toenemen tot 70 miljoen ton (nu 62 miljoen ton) en die via binnenvaart tot 60 miljoen ton (nu 55 miljoen ton). Er wordt verwacht dat de werkgelegenheid toeneemt tot 100.000 arbeidsplaatsen (direct en indirect, nu afgerond 97.000). << (Guy Leysen) (foto: Haven Gent)