Sophos brengt malware-prognoses voor 2018 uit

Mobiele apps, wearable tech, ... Deze technologieën maken deel uit van alle aspecten in ons leven. Deze hyperverbonden wereld maakt dat we extreem gevoelig zijn voor o.a. cyberaanvallen.

Trefwoorden: #beveiliging, #cybercrime, #hacking, #malware, #prognose, #Sophos, #tendensen

Lees verder

Nieuws

( Foto: Pixabay )

ENGINEERINGNET.BE - Dit jaar heeft het Malware Report van Sophos aangetoond in welke mate malware in de dagelijkse technologie is binnengedrongen en hoe cybercriminelen almaar slimmer worden.

Het is meer dan ooit van essentieel belang om de gebruikers attent te maken op de gevaren die op de loer liggen. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze nooit ofte nimmer het slachtoffer zullen zijn van een dergelijke aanval.

Hieronder volgen een aantal risico’s uit 2017 en hun prognose voor 2018.

Ransomware
Dit jaar zorgde WannaCry wereldwijd voor veel opschudding met een cyberaanval die, volgens het laatste Malware Report van Sophos goed was voor meer den 45% van alle gedetecteerde ransomware, op de voet gevolgd door Cerber met 44.2% van de ransomware.

De aanvallen met ransomware hebben de twee laatste jaren een nieuw doelwit. Nu treffen ze sectoren die meer belang hebben om te betalen, zoals instellingen uit de gezondheidssector, overheidsdiensten, vitale infrastructuren en kleine ondernemingen. Deze tendens zal zich ongetwijfeld in 2018 verder zetten.

Malware verborgen in Android-apps
Naar aanleiding van een onderzoek van Google Play kon vastgesteld worden dat het aantal verschillende dreigingen het afgelopen jaar verdubbeld was. Een van de types malware, ‘GhostClicker’genaamd, was bijna een heel jaar lang in Google Play binnen geslopen als onderdeel van de bibliotheek-service.

Een andere, ergere dreiging was de ‘Lipizzan spyware’ die tot 100 toestellen kan besmetten. Dit aantal lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, ware het niet dat het hier gaat om een precisiemalware die heel gericht tot doel heeft de telefonie te controleren en gegevens te ontfutselen van populaire apps en van e-mails, SMS, lokalisaties, telefoonoproepen en media.

Dit type malware zal niet verdwijnen en ook niet verminderen, integendeel. De cybercriminelen weten immers dat het werkt.

Online gamen wordt gebruikt om ransomware en malware te verspreiden
Bij online gamen werden dit jaar valse kopieën van het populaire spel ‘King of Glory’ gebruikt om ransomware te verspreiden.

De afgelopen vier jaar is het aantal malware apps almaar gestegen. In 2017 zelfs tot bij de 3.5 miljoen. Deze tendens zal zich in 2018 verder zetten met nog betere en nog meer misleidende valstrikken in de online games.

Het einde van de data-breaches is niet in zicht
Het grote nadeel van deze hyperverbonden wereld is dat mensen vandaag extreem kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen, zoals we nog onlangs hebben kunnen zien met de Uber Hack, waarvan niet minder dan 2.7 miljoen chauffeurs en piloten het slachtoffer waren. En er is weinig kans dat het hacken van gegevens in 2018 zal verminderen.

Niemand weet wat er in 2018 zal gebeuren, maar we kunnen ervan uitgaan dat Android en Windows de belangrijkste doelwitten zullen blijven voor ransomware en andere malware.

Het e-mailverkeer blijft de geliefkoosde aanvalsvector en belangrijkste dreiging voor bedrijven, zeker als het gaat om een gerichte aanval.