Nederlands spoor scoort goed in Europa

Economie 20/12/2017 8:37:52

Nederland heeft het drukst bereden spoor van Europa, waarbij treinen gemiddeld vaker op tijd aankomen dan treinen in andere Europese landen en er zijn relatief weinig storingen op het spoor.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.NL - Dit blijkt uit een internationale vergelijking die NS en ProRail op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lieten uitvoeren.

De situatie op het Nederlandse spoor tussen 2011 en 2015 is vergeleken met die in België, Denemarken, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Hieronder bevinden zich de landen met het drukst bereden spoor in Europa. De keuze voor deze landen is ook gebaseerd op de vergelijkbaarheid van het spoornetwerk en de mogelijkheid om van die landen te leren. De bedoeling is dat NS en ProRail door de vergelijking kunnen zien waar zij hun dienstverlening nog verder kunnen verbeteren.

Vergeleken bij de andere landen wordt het Nederlandse spoor het meest intensief benut: het aantal reizigerskilometers per kilometer spoor ligt in Nederland het hoogst. En dit neemt verder toe, nu sinds vorige week de 'tien-minuten-trein' is gaan rijden tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven.

De treinen op het Nederlandse spoor rijden gemiddeld vaker op tijd dan de treinen in de vergeleken landen (in 2015 95,7 procent, wat 3 procent boven het gemiddelde ligt). Het aantal storingen per spoorkilometer is in de periode van de vergelijking met 12 procent afgenomen en ligt meer dan de helft lager dan het gemiddelde.

ProRail scoort in vergelijking met de andere spoorbeheerders een zeer laag aantal ‘zwarte dagen’. Dit zijn dagen waarop minder dan 85 procent van alle treinen op tijd rijdt. De hersteltijd die ProRail nodig heeft om het spoor na verstoringen weer beschikbaar te stellen voor het treinverkeer is tijdens de looptijd van de vergelijking wel gestegen en lag in 2015 boven het gemiddelde. ProRail is bezig dit te verbeteren.

De kosten voor onderhoud en vernieuwing van het spoor liggen in Nederland per treinkilometer relatief laag. ProRail werkt samen met het ministerie en de sector aan een nieuwe werkwijze om beheer en onderhoud van het spoor in de toekomst beter te plannen en zo tegen nog lagere kosten en met minder hinder voor reizigers te kunnen uitvoeren.

De treinen van NS zijn gemiddeld nieuwer en rijden volledig op windenergie. Hiermee scoort NS als één van de besten in energieverbruik en CO2-uitstoot per reizigerskilometer. Dit sluit goed aan bij de ambitie van het ministerie om het spoor voorop te laten lopen in duurzaam vervoer.

Het aantal reizigers op het Nederlandse spoor neemt toe. De stations waar NS op rijdt, ontvangen dagelijks 2,6 keer zoveel reizigers als gemiddeld. Nederlandse treinreizigers betalen voor hun reis een gemiddeld tarief: in vier landen wordt meer betaald, in drie landen minder.

De tevredenheid onder reizigers ligt in de periode waarin de vergelijking is uitgevoerd 6 procent lager dan het gemiddelde in de andere landen. In 2015, het laatste jaar van de vergelijking, gaf 75 procent van de reizigers hun treinreis een 7 of hoger. In oktober van 2017 was dit 78,3 procent. NS onderzoekt hoe zij ervoor kan zorgen dat deze stijging verder doorzet.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft de internationale vergelijking op verzoek van het ministerie met een onafhankelijke blik beoordeeld. Het instituut stelt vast dat de vergelijking op een goede manier is opgezet en uitgevoerd.

Wel stelt het kennisinstituut dat het voor het doorvoeren van verbeteringen raadzaam is om verdiepend onderzoek naar de oorzaken van de verschillen te doen. NS en ProRail hebben toegezegd dit te gaan doen. << (Lydia Heida) (foto: NS)


Infographic

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners