Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Columns & Blogs 15/05/2018 9:40:49

Industrie 4.0 gooit niet alleen de productie in tal van sectoren volledig door elkaar. Ook de job van managers, verkopers, marketing- en communicatiemensen zal er straks heel anders uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Telewerk wettelijk geregeld - column

#ManuMatters: industrie essentiële hoeksteen van economie - column

Beoordeel, innoveer, kies en begin opnieuw - column

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Additive Manufacturing Insights

Online Flam3D webinar

dinsdag 15 juni 2021

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

(3/6) Primeur: eerste multimodaal waterstoftankstation geopend in Antwerpen

(2/6) Ontwikkeling waterstof- en CO2-backbone in North Sea Port

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Wat is de impact van Industrie 4.0 op de industriële bedrijfsstrategie en de functies van sales & marketing? Later dit jaar buigt in Berlijn een internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit zich hierover.

Sommige bedrijven krijgen plots een plaats waarvan ze voorheen alleen maar konden dromen, terwijl anderen naar defensiemodus moeten schakelen om zich te handhaven. Wat het precies wordt, is onmogelijk op voorhand te weten. Duidelijk is wel dat je voorbij de muur van het eigen bedrijf moet kijken naar wat er gebeurt in de markt en de sector, naar de impact van de ontwikkelingen voor de eigen waardeketen en die van anderen.

Onderkennen wat er precies aan de hand is, is niet zo evident als weleer toen alles rond schaalvoordelen draaide en concentratie, consolidatie en centralisatie de trends van de dag waren. Je hoefde maar in één richting te kijken. Nu komen er spelers van verschillende trappen achter u oprukken. Terwijl ze vroeger helemaal geen rol van betekenis hadden, herschudden zij nu de kaarten.

Wat verandert er dan wel?
Industrie 4.0 heeft een technologisch luik dat een impact zal hebben op de gehele sector. De vraag is hoe het bedrijf hiermee op een slimme manier in de lead komt, zonder dat het miljoenen euro’s hoeft te investeren in zijn organisatie. Verschillende functies zullen ‘hertekend’ worden.

De algemene directie, die instaat voor de bedrijfsvisie, moet nu voorbij de muren van de fabriek kijken. Vroeger kenden grotere bedrijven ook al technieken (zoals EDI) die de informatiestroom tussen klant en leverancier regelden. Op dat model proberen sommigen nu een Internet of Things te bouwen.

Die visie gaat uit van een vaste relatie tussen klant en leverancier, een relatie die niet verandert en dus de grote investering waard is. Maar morgen kan het best dat andere klanten of leveranciers zich aanmelden. Niet iedereen heeft overigens baat bij een grootschalige automatisering. Misschien is het zinvoller voor het bedrijf om zich op een of meerdere platforms in te schakelen.

De salesmanager verliest zijn klassieke rol om verkopers aan te sturen, te rapporteren en ‘cijfer’ te halen. Dat paste in het beeld van verkopers die typische midsize transacties realiseren. Maar morgen of overmorgen heb je kleinere transacties, series van één en dus een meer B2C-benadering nodig. Daarop is de winst echter te laag om er een verkoper op af te sturen. Dat worden dus online transacties.

Maar tegelijk kan je ook veel grotere transacties realiseren omdat je je fabriek als het ware ‘in stukken knipt’ en via IoT het bedrijf aan een platform in de cloud kunt koppelen. Dat luik van het verhaal bouwt op recurrente samenwerkingen, sterke cijfers en een meer corporate aanpak waar privacy, IP, … belangrijke aspecten zijn.

In dat beeld zijn geen klassieke verkopers meer nodig. Het kan best dat de R&D-manager dan de grootste verkoopimpact heeft en dat diens creativiteit de sales gaat aansturen. De salesmanager moet dan corporate gaan werken maar veeleer een marketinginspirator zijn die de media bespeelt en aan branding doet.

De verkoper heeft dan een heel andere rol. De marketingmanager, die vroeger leads moest binnenbrengen, moet nu digitale leads binnenhalen en daartoe meer aan tracking doen, wat de functie dichter bij sales brengt. Hij of zij moet dan denken in termen van B2B-branding en aan imago werken.

Samendenkwerk
De ontmoeting in Berlijn mikt op sales- en marketingmanagers, businessunit managers, de bedrijfsdirectie… De organisatoren beogen ‘interactie’, ’samendenkwerk’ en ‘netwerking’ van en tussen ecosystemen waarbij het eerder gaat om co-marketing en co-creatie.

Terwijl velen denken dat de wereld van morgen beheerst zal worden door enkele Amazons, zie ik heel veel combinaties mogelijk die niet noodzakelijk bouwen op slimme en dure technologie maar zich een plek veroveren door samen te werken en in complementariteit iets nieuw creëren. <<
door Jan Lagast, managing partner bij Forte, co-organisator van de IS&M 4.0 Summit

Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit
18 en 19 oktober 2018 - www.ism4point0.com

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

ICOS, het ‘Integrated Carbon Observation System’, kende 12 extra meetstations voor broeikasgassen dit label toe, waaronder het Vlaamse onderzoeksschip Simon Stevin.

ATLAS onderzoekt verval van higgsdeeltjes naar charm-quarks

Op de onlangs gehouden LHCP2021 conferentie voor fysica is bekendgemaakt dat die koppeling niet meer dan 8,5 keer groter kan zijn dan de waarde die het Standaardmodel voorspelt.

Taipro: klein maar fijn groeit - artikel

Taipro (Tailored Microsystems Improving your Product) ontwikkelt microsystemen op maat van de processen van de klant. De Luikse chipverpakker zet resoluut in op groei en trekt naar Verviers.

Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

Vorig jaar oktober werd de eerste ronde gelanceerd van een marktbevraging voor het NextGen District, de voormalige site van General Motors in het havengebied.

Colt en NorthC Datacenters bundelen krachten

Klanten krijgen nu onder meer toegang tot voor 100+ Gbps geoptimaliseerde verbindingen en de op SDN gebaseerde netwerkservices die deel uitmaken van het On Demand-aanbod van Colt.

Bosch chipfabriek volledig geconnecteerd en aangestuurd door AI

Dankzij sterk geautomatiseerde, volledig geconnecteerde machines en geïntegreerde processen, samen met AI-methoden is de vestiging in Dresden een slimme fabriek en een Industrie 4.0 pionier.

Enperas-software voor ecologische voetafdruk bouwmaterialen

Deze spin-off van VITO en EnergyVille ontwikkelt software waarmee bedrijven zelf een levenscyclusanalyse kunnen maken van bouwmaterialen om concreet de milieukosten te becijferen.

Nieuwe inspiratiegids moet scholen inspireren bij hun Digisprong

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Peter Demuynck van Agoria Vlaanderen hebben de nieuwe inspiratiegids Edtech voorgesteld als hulpmiddel voor scholen rond digitalisering.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners