Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Columns & Blogs 15/05/2018 9:40:49

Industrie 4.0 gooit niet alleen de productie in tal van sectoren volledig door elkaar. Ook de job van managers, verkopers, marketing- en communicatiemensen zal er straks heel anders uitzien.

Lees hieronder verder   
Verwant

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

‘The 7 Transformations Experience’ - column

Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Telewerk in coronatijden - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Onderhandelen met impact

Online

van 19/05/2021 tot 26/05/2021

Leiding geven op afstand

online via Zoom

van 20/05/2021 tot 25/05/2021

Intellectual property for growing businesses

EP&C webinar

donderdag 20 mei 2021

Functionele veiligheid volgens machinerichtlijn

Online cursus IE-net

van 1/06/2021 tot 10/06/2021

Patent Enforcement in Asia

3 Live webinars

van 1/06/2021 tot 15/06/2021

Jouw spreekstem

Online

van 2/06/2021 tot 23/06/2021

Keuze van de redactie

(6/5) AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

(5/5) imec.istart Fund krijgt stevige kapitaalinjectie

(4/5) Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

(3/5) Gerrit Jan Schaeffer volgt Ronnie Belmans op bij EngergyVille

(29/4) 30 bedrijven stappen in nieuw Vlaams energie- en klimaatproject

(28/4) Samenwerking rond waterstof in de luchtvaart op poten gezet

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Wat is de impact van Industrie 4.0 op de industriële bedrijfsstrategie en de functies van sales & marketing? Later dit jaar buigt in Berlijn een internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit zich hierover.

Sommige bedrijven krijgen plots een plaats waarvan ze voorheen alleen maar konden dromen, terwijl anderen naar defensiemodus moeten schakelen om zich te handhaven. Wat het precies wordt, is onmogelijk op voorhand te weten. Duidelijk is wel dat je voorbij de muur van het eigen bedrijf moet kijken naar wat er gebeurt in de markt en de sector, naar de impact van de ontwikkelingen voor de eigen waardeketen en die van anderen.

Onderkennen wat er precies aan de hand is, is niet zo evident als weleer toen alles rond schaalvoordelen draaide en concentratie, consolidatie en centralisatie de trends van de dag waren. Je hoefde maar in één richting te kijken. Nu komen er spelers van verschillende trappen achter u oprukken. Terwijl ze vroeger helemaal geen rol van betekenis hadden, herschudden zij nu de kaarten.

Wat verandert er dan wel?
Industrie 4.0 heeft een technologisch luik dat een impact zal hebben op de gehele sector. De vraag is hoe het bedrijf hiermee op een slimme manier in de lead komt, zonder dat het miljoenen euro’s hoeft te investeren in zijn organisatie. Verschillende functies zullen ‘hertekend’ worden.

De algemene directie, die instaat voor de bedrijfsvisie, moet nu voorbij de muren van de fabriek kijken. Vroeger kenden grotere bedrijven ook al technieken (zoals EDI) die de informatiestroom tussen klant en leverancier regelden. Op dat model proberen sommigen nu een Internet of Things te bouwen.

Die visie gaat uit van een vaste relatie tussen klant en leverancier, een relatie die niet verandert en dus de grote investering waard is. Maar morgen kan het best dat andere klanten of leveranciers zich aanmelden. Niet iedereen heeft overigens baat bij een grootschalige automatisering. Misschien is het zinvoller voor het bedrijf om zich op een of meerdere platforms in te schakelen.

De salesmanager verliest zijn klassieke rol om verkopers aan te sturen, te rapporteren en ‘cijfer’ te halen. Dat paste in het beeld van verkopers die typische midsize transacties realiseren. Maar morgen of overmorgen heb je kleinere transacties, series van één en dus een meer B2C-benadering nodig. Daarop is de winst echter te laag om er een verkoper op af te sturen. Dat worden dus online transacties.

Maar tegelijk kan je ook veel grotere transacties realiseren omdat je je fabriek als het ware ‘in stukken knipt’ en via IoT het bedrijf aan een platform in de cloud kunt koppelen. Dat luik van het verhaal bouwt op recurrente samenwerkingen, sterke cijfers en een meer corporate aanpak waar privacy, IP, … belangrijke aspecten zijn.

In dat beeld zijn geen klassieke verkopers meer nodig. Het kan best dat de R&D-manager dan de grootste verkoopimpact heeft en dat diens creativiteit de sales gaat aansturen. De salesmanager moet dan corporate gaan werken maar veeleer een marketinginspirator zijn die de media bespeelt en aan branding doet.

De verkoper heeft dan een heel andere rol. De marketingmanager, die vroeger leads moest binnenbrengen, moet nu digitale leads binnenhalen en daartoe meer aan tracking doen, wat de functie dichter bij sales brengt. Hij of zij moet dan denken in termen van B2B-branding en aan imago werken.

Samendenkwerk
De ontmoeting in Berlijn mikt op sales- en marketingmanagers, businessunit managers, de bedrijfsdirectie… De organisatoren beogen ‘interactie’, ’samendenkwerk’ en ‘netwerking’ van en tussen ecosystemen waarbij het eerder gaat om co-marketing en co-creatie.

Terwijl velen denken dat de wereld van morgen beheerst zal worden door enkele Amazons, zie ik heel veel combinaties mogelijk die niet noodzakelijk bouwen op slimme en dure technologie maar zich een plek veroveren door samen te werken en in complementariteit iets nieuw creëren. <<
door Jan Lagast, managing partner bij Forte, co-organisator van de IS&M 4.0 Summit

Internationale Industrial Sales & Marketing 4.0 Summit
18 en 19 oktober 2018 - www.ism4point0.com

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe methode voor beoordeling vorderingen klimaatakkoord

Wetenschappers uit de EU stellen een nieuwe methode voor waarmee ze de voortgang van de klimaatdoelstelling van het Parijsakkoord kunnen beoordelen.

Vorig jaar werd 42% van de bedrijven door cyberaanval getroffen

Uit het Cyber Readiness Report 2021 van verzekeraar Hiscox blijkt dat maar liefst 42% van Belgische bedrijven getroffen werden door één of meerdere cyberaanvallen.

Nieuwe technologieën voor recycleren van platinagroep-metalen uit afval

Het PLATIRUS-project, met onder meer VITO en KU Leuven, heeft elf technologieën ontwikkeld, waarvan er drie uitblonken door hoge efficiëntie, lage kosten en geringe milieueffecten.

Aalsters ziekenhuis gebruikt als eerste in Benelux robot­assis­tentie

De CorPath GRX, een robotarm ontwikkeld door Siemens Healthineers, stelt specialisten in staat om ingrepen in de bloedvaten preciezer en veiliger uit te voeren.

EP&C webinar: intellectual property for growing businesses

Waarom lukt het de ene startup om in korte tijd door te ontwikkelen tot een volwaardig bedrijf, terwijl een ander daar nooit in slaagt? Dat is één van de vragen waarop u een antwoord krijgt.

Aantal faillissements­uitspraken blijft algemeen laag

De afgelopen maand april noteerde Graydon 488 failliet verklaarde bedrijven (+44,4% tegenover 2020), maar slechts een fractie van wat in een normaal conjunctureel verloop mag verwacht worden

Licentieovereenkomst op patenten tussen Umicore en BASF

Umicore en BASF hebben een wederzijdse niet-exclusieve licentie­overeen­komst op patenten afgesloten die een brede waaier aan kathode­materialen en hun precursoren dekt.

Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

In het VIL-project Hydrolog wordt aangetoond hoe het overschakelen naar waterstof voor elektrisch zwaar transportmateriaal in de logistieke sector een haalbare kaart wordt.

igus is nieuw lid van Profibus Nutzerorganisation

Profinet is 's werelds toonaangevende communicatie-oplossing op Ethernetbasis voor industriële automatisering (zelfs grote datavolumes worden snel en veilig overgedragen). Om het onderzoek naar de Profinet technologie in bewegende toepassingen te bevorderen is igus nu toegetreden tot de Profibus Nutzerorganisation e.V. als kabelspecialist.

Partners