Aerojobs: naar 4.000 technische jobs in de luchtvaart - artikel

Careers 24/05/2018 9:16:53

Eind maart vond in het Vlaamse luchtvaart-opleidingscentrum (VLOC) aan de Oostendse luchthaven de eerste editie plaats van Aerojobs: een specifieke jobbeurs.

Lees hieronder verder   
Verwant

Tom Hautekiet aangesteld als nieuwe CEO Port of Zeebrugge

Toename faillissementen na de zomer verwacht

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Pharma.be kiest Caroline Ven als nieuwe CEO

Sophie Decock wordt Country Leader Belux bij VMware

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Cool & Comfort Conferences 2020

CEME Charleroi

donderdag 17 september 2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze specifieke jobbeurs was nodig want de sector verwacht een verdubbeling van de 2.000 jobs in de komende 20 jaar”, stelde Geert Keirens, Projectmanager van Educavia en Afgevaardigd Bestuurder van het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende.

Jos Stroobants, voorzitter van het VLOC: “Vandaag zijn er slechts zes opleidingstrajecten voor Vliegtuigtechniek in Vlaanderen. Nochtans zijn er in ons land heel wat bedrijven die ook internationaal meespelen en nood hebben aan dergelijke, specifiek geschoolde krachten.”

Zestien MRO-bedrijven (Maintenance, Repair & Overhaul) uit de luchtvaart zakten naar Oostende af met 29 concrete vacatures. Het event trok ook zo’n 250 bezoekers waarvan een 40-tal werkzoekende studenten Vliegtuigtechniek.

Het gros van de bezoekers bestond uit leerlingen van de afdeling vliegtuigtechnieken, een toegepaste elektromechanica-richting in de middelbare Petrus & Paulusscholen (Oostende), het ZAVO (Zaventem) en het stedelijk Lyceum Paardenmarkt (Antwerpen).



Maar ook studenten van Vives, dat een bacheloropleiding biedt en masters van KULeuven en VUB, telkens een tiental. De organisatoren hadden alvast op meer masters gehoopt maar de agenda botste wellicht met een jobbeurs die tegelijk liep op Campus Brugge van de KULeuven.

Dubbele zorg
Er studeren te weinig jongeren af en te weinig van hen beantwoorden aan de noden van de industrie. Om aan dit onevenwicht tussen het aantal opgeleide luchtvaarttechnici, het aanbod luchtvaartopleidingen en de nood vanuit de industrie te verhelpen, zal het Europees Interreg project ‘Educavia - Education for Aviation’ nu drie jaar sleutelen.

Deze Vlaams-Nederlandse samenwerking, die in januari van start ging (*) loopt in een partnerschap met het Brussels Airport House, ZAVO, Vives, VLOC, FLAG, zijn Nederlandse tegenhanger NAG en de Aircraft Maintenance & Training School (Hoogerheide NL).

Het Educavia-project werkt niet alleen aan communicatie om de naambekendheid van de sector te promoten maar ook aan innovatieve en uniforme opleidingen voor luchtvaarttechnici. “We gaan e-learning en leermanagement modules ontwikkelen en de belanghebbenden hier rond samenbrengen”, zei communicatieverantwoordelijke Angelique Heynen.

Ook ‘duaal leren’ in het hoger onderwijs wordt bekeken. Er is een onderzoeksgroep opgezet om innovatieve technologieën open te gooien voor studenten. Denk aan elektrische vliegtuigen, VR, composieten, additieve technologieën, …

Er wordt bekeken hoe een HBO5, een hoger beroepsonderwijs (twee jaar extra) meer flexibiliteit bij werkzoekenden kan creëren. En of een ‘open’ opleiding mogelijk is waarmee technici naderhand in heel Europa ingezet kunnen worden.

Een van de eerste acties binnen het partnership was alvast deze Aerojobs jobbeurs voor luchtvaarttechnici. Dat krijgt begin 2019 wellicht een remake in Nederland. Ondertussen worden bedrijven in de sector nu bevraagd naar hun tekorten en de nodige opleidingen. Later volgen klankbordmeetings onderwijs en industrie in Brussel en Delft.

Geïnteresseerden
Op de jobbeurs ontmoetten we o.m. studenten aan de Bafa pilotenschool. Een pilotenopleiding vergt er 2,5 tot drie jaar… “maar de meesten zijn op 2,5 jaar klaar.” Theorie en praktijk worden er gecombineerd. Nu is er ook een ‘nieuw’ systeem: studeren én werken tegelijk. Twee dagen per week volgt de cursist dan les. Een interimkantoor (Xtra) zorgt voor jobs in de luchtvaartsector voor de resterende tijd. “Zo zou je de eerste 18 maanden al je studie kunnen afbetalen a rato van zo’n €1.500/maand waardoor je naar de bank kunt stappen voor een lening.”



Want de studies kosten toch zowat €100.000. Er zijn een 70-tal studenten waarvan twee dames en een 20-tal praktijkstudenten. Het voordeel om je studies in België te doen en niet in de VS, bijvoorbeeld? “Hier leer je in alle weer te vliegen.” Er wordt gevlogen op Piper Warrior 28 en 44 maar ook op de Alsim ALX simulator die voor Piper Aircraft en voor een Airbus A320 lijnvliegtuig kan opgezet worden.

“In Oostende is onderhoud in opmars”, hoorden we bij NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) dat een 65 helikopters vliegt met 550 mensen wereldwijd. Onderhoud is geen ‘9 to 5-job’. Het lijnonderhoud werkt in shifts en dan is er nog het atelier. Er werken een 25-tal techniekers. Het bedrijf bedient o.a. het Thornton windpark en onderhoudt ook toestellen van de Franse Marine. Vacatures waren er voor lokale technici die kunnen doorgroeien en ook internationaal ingezet worden.

Het Belgisch leger zocht er kandidaat-luchtverkeersleiders met middelbaar diploma. Die ondergaan klassieke maar ook specifieke psychotechnische proeven: multitasking, 3D-inzicht, patroon denken, … De rest van de opleiding gebeurt in huis, bij defensie. Slaagkans: 33%. “Je moet er wat natuurlijke aanleg voor hebben.”

De opleiding is militair: zes maanden tactiek, schieten, fysiek, … gevolgd door zes maanden theorie aan de KMS. En dan vier jaar opleiding: basic, advanced en rating. Een jaar extra voor de licentie area control waarmee je het hogere luchtruim bedient. Het tekort blijkt heel nijpend. Zo’n 62% van de plaatsen zou ingevuld zijn. Op 130 verkeersleiders vertrekken de komende vijf jaar zo’n 60 mensen.

BMT Aerospace (Oostkamp) zocht frezers, slijpers maar ook een operations improvement engineer om als rechterhand van de CEO het bedrijf te ‘lean’ lijnen… Voorts Esterline, Sabena Aerospace Engineering, … <<
Door Luc De Smet

(*) ’Educavia - Education for Aviation’ krijgt steun van EFRO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, de provincies West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en Noord-Brabant en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Efficiëntere scheepvaartbegeleiding en planning in Antwerpse Haven

Om het verkeer in de haven veiliger en vlotter te laten verlopen, zet Port of Antwerp digitale oplossingen in, alsmede een mobiel team voor toezicht en handhaving en hybride vaartuigen.

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Op haar vestiging in Tessenderlo gebruikt chemiebedrijf Vynova een nieuwe installatie, die restwarmte inzet voor stoomproductie. Goed voor een dalend energieverbruik en lagere CO2-uitstoot.

Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

John Cockerill lanceert het fonds Industrya voor industriële transformatie, samen met FPIM, SRIW & W.IN.G, Noshaq en LRM. Met een incubator en accelerator voor start-ups en scale-ups.

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Partners