Aerojobs: naar 4.000 technische jobs in de luchtvaart - artikel

Careers 24/05/2018 9:16:53

Eind maart vond in het Vlaamse luchtvaart-opleidingscentrum (VLOC) aan de Oostendse luchthaven de eerste editie plaats van Aerojobs: een specifieke jobbeurs.

Lees hieronder verder   
Verwant

Pharma.be start zoektocht naar nieuwe CEO

Coronacrisis zorgt tijdelijk voor minder faillissementsuitspraken

VEB krijgt Marc De Clercq als nieuwe voorzitter

Jérôme Van Biervliet wordt nieuwe algemeen directeur VIB

Eneco benoemt As Tempelman tot CEO

DEME Group zet in op artificiële intelligentie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze specifieke jobbeurs was nodig want de sector verwacht een verdubbeling van de 2.000 jobs in de komende 20 jaar”, stelde Geert Keirens, Projectmanager van Educavia en Afgevaardigd Bestuurder van het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende.

Jos Stroobants, voorzitter van het VLOC: “Vandaag zijn er slechts zes opleidingstrajecten voor Vliegtuigtechniek in Vlaanderen. Nochtans zijn er in ons land heel wat bedrijven die ook internationaal meespelen en nood hebben aan dergelijke, specifiek geschoolde krachten.”

Zestien MRO-bedrijven (Maintenance, Repair & Overhaul) uit de luchtvaart zakten naar Oostende af met 29 concrete vacatures. Het event trok ook zo’n 250 bezoekers waarvan een 40-tal werkzoekende studenten Vliegtuigtechniek.

Het gros van de bezoekers bestond uit leerlingen van de afdeling vliegtuigtechnieken, een toegepaste elektromechanica-richting in de middelbare Petrus & Paulusscholen (Oostende), het ZAVO (Zaventem) en het stedelijk Lyceum Paardenmarkt (Antwerpen).



Maar ook studenten van Vives, dat een bacheloropleiding biedt en masters van KULeuven en VUB, telkens een tiental. De organisatoren hadden alvast op meer masters gehoopt maar de agenda botste wellicht met een jobbeurs die tegelijk liep op Campus Brugge van de KULeuven.

Dubbele zorg
Er studeren te weinig jongeren af en te weinig van hen beantwoorden aan de noden van de industrie. Om aan dit onevenwicht tussen het aantal opgeleide luchtvaarttechnici, het aanbod luchtvaartopleidingen en de nood vanuit de industrie te verhelpen, zal het Europees Interreg project ‘Educavia - Education for Aviation’ nu drie jaar sleutelen.

Deze Vlaams-Nederlandse samenwerking, die in januari van start ging (*) loopt in een partnerschap met het Brussels Airport House, ZAVO, Vives, VLOC, FLAG, zijn Nederlandse tegenhanger NAG en de Aircraft Maintenance & Training School (Hoogerheide NL).

Het Educavia-project werkt niet alleen aan communicatie om de naambekendheid van de sector te promoten maar ook aan innovatieve en uniforme opleidingen voor luchtvaarttechnici. “We gaan e-learning en leermanagement modules ontwikkelen en de belanghebbenden hier rond samenbrengen”, zei communicatieverantwoordelijke Angelique Heynen.

Ook ‘duaal leren’ in het hoger onderwijs wordt bekeken. Er is een onderzoeksgroep opgezet om innovatieve technologieën open te gooien voor studenten. Denk aan elektrische vliegtuigen, VR, composieten, additieve technologieën, …

Er wordt bekeken hoe een HBO5, een hoger beroepsonderwijs (twee jaar extra) meer flexibiliteit bij werkzoekenden kan creëren. En of een ‘open’ opleiding mogelijk is waarmee technici naderhand in heel Europa ingezet kunnen worden.

Een van de eerste acties binnen het partnership was alvast deze Aerojobs jobbeurs voor luchtvaarttechnici. Dat krijgt begin 2019 wellicht een remake in Nederland. Ondertussen worden bedrijven in de sector nu bevraagd naar hun tekorten en de nodige opleidingen. Later volgen klankbordmeetings onderwijs en industrie in Brussel en Delft.

Geïnteresseerden
Op de jobbeurs ontmoetten we o.m. studenten aan de Bafa pilotenschool. Een pilotenopleiding vergt er 2,5 tot drie jaar… “maar de meesten zijn op 2,5 jaar klaar.” Theorie en praktijk worden er gecombineerd. Nu is er ook een ‘nieuw’ systeem: studeren én werken tegelijk. Twee dagen per week volgt de cursist dan les. Een interimkantoor (Xtra) zorgt voor jobs in de luchtvaartsector voor de resterende tijd. “Zo zou je de eerste 18 maanden al je studie kunnen afbetalen a rato van zo’n €1.500/maand waardoor je naar de bank kunt stappen voor een lening.”



Want de studies kosten toch zowat €100.000. Er zijn een 70-tal studenten waarvan twee dames en een 20-tal praktijkstudenten. Het voordeel om je studies in België te doen en niet in de VS, bijvoorbeeld? “Hier leer je in alle weer te vliegen.” Er wordt gevlogen op Piper Warrior 28 en 44 maar ook op de Alsim ALX simulator die voor Piper Aircraft en voor een Airbus A320 lijnvliegtuig kan opgezet worden.

“In Oostende is onderhoud in opmars”, hoorden we bij NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) dat een 65 helikopters vliegt met 550 mensen wereldwijd. Onderhoud is geen ‘9 to 5-job’. Het lijnonderhoud werkt in shifts en dan is er nog het atelier. Er werken een 25-tal techniekers. Het bedrijf bedient o.a. het Thornton windpark en onderhoudt ook toestellen van de Franse Marine. Vacatures waren er voor lokale technici die kunnen doorgroeien en ook internationaal ingezet worden.

Het Belgisch leger zocht er kandidaat-luchtverkeersleiders met middelbaar diploma. Die ondergaan klassieke maar ook specifieke psychotechnische proeven: multitasking, 3D-inzicht, patroon denken, … De rest van de opleiding gebeurt in huis, bij defensie. Slaagkans: 33%. “Je moet er wat natuurlijke aanleg voor hebben.”

De opleiding is militair: zes maanden tactiek, schieten, fysiek, … gevolgd door zes maanden theorie aan de KMS. En dan vier jaar opleiding: basic, advanced en rating. Een jaar extra voor de licentie area control waarmee je het hogere luchtruim bedient. Het tekort blijkt heel nijpend. Zo’n 62% van de plaatsen zou ingevuld zijn. Op 130 verkeersleiders vertrekken de komende vijf jaar zo’n 60 mensen.

BMT Aerospace (Oostkamp) zocht frezers, slijpers maar ook een operations improvement engineer om als rechterhand van de CEO het bedrijf te ‘lean’ lijnen… Voorts Esterline, Sabena Aerospace Engineering, … <<
Door Luc De Smet

(*) ’Educavia - Education for Aviation’ krijgt steun van EFRO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, de provincies West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en Noord-Brabant en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Belgische start-up landschap wordt internationaler

De start-up community van Start it @KBC telt ondertussen al meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Heel wat start-ups en scale-ups hebben vaak ook internationale teams.

Cellen lopen beschadiging op door inname koper

TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen ontdekten dat als koper zich in de cel aan eiwitten bindt, er tijdelijke tussenvormen ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel.

Herschikking vakbeurzen Indumation.be en Indumation Network Event

Beursorganisator Industrialfairs heeft, samen met de belangrijkste technologiebedrijven (vertegenwoordigd door Agoria en Indumotion), de timing van deze automatiseringsevents geheroriënteerd

Elektriciteit opwekken uit afvalwater

Anammox-bacteriën maken elektriciteit uit afvalwater door ze te laten groeien op elektroden in afwezigheid van nitriet, aldus de Radboud Universiteit samen met collega’s uit de VS en Saudi-Arabië.

Exoskelet leidt tot 30-38% minder belasting armen van stukadoors

TNO heeft samen met Knauf de effectiviteit getest van een arm-ondersteunend exoskelet bij werkzaamheden van stukadoors, om zo bij te dragen aan duurzame inzetbaarheid van deze vakmensen.

Nils van Dam nieuwe CEO bij Milcobel

De Raad van Bestuur van Milcobel laat weten dat Nils van Dam vanaf vandaag aan de slag is gegaan als nieuwe CEO. Hij brengt 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie mee.

UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

Wetenschappers uit 50 landen, inclusief België, gaan klimaatverandering meten in en vlak boven de bodem, in plaats van 1,5 tot 2 meter boven de grond te meten zoals normaal gebeurt.

Vakbeurs wire en Tube door corona verplaatst naar 7-11 december

Zonder draad, kabels en buizen kan geen gebouw worden geconstrueerd, geen brug worden gebouwd en geen vliegtuig opstijgen. Daarom werd beslist om wire en Tube dit jaar toch nog te laten doorgaan.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners