H.Essers kiest voor transport via binnenvaart

Bedrijfsnieuws 4/06/2018 13:08:20

H.Essers heeft een volgende stap gezet in haar binnenvaarttransport en brengt voor het eerst bouwmaterialen via het water naar Genk. Het schip vervoert 1.000 paletten.

Lees hieronder verder   
Verwant

InWareDrones-project: inventarisatie met behulp van drones en RFID

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

OMP verwelkomt AvH als aandeelhouder

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De paletten worden geladen en gelost met een kraan op het schip zelf langs het Albertkanaal in Genk-Zuid.

In de toekomst zullen dergelijke transporten op de nieuwe site van H.Essers Dry Port Genk gelost worden (voor meer informatie, klik op de link onderaan). Naast de chemieactiviteiten, zal er hier ook een bouwhub ontwikkeld worden

Door de toenemende drukte op de wegen, de stijgende brandstofprijzen, de impact op het milieu,… wil de logistiek dienstverlener steeds naar nieuwe, duurzame oplossingen zoeken om haar transportflows te optimaliseren.

Pascal Vranken, CCO van H.Essers: “Deze mijlpaal is voor ons een nieuw hoofdstuk in de verdere uitbouw van onze synchromodale oplossingen, waarbij we alternatieve vervoersmogelijkheden als trein, binnen- en zeevaart integreren in onze dienstverlening.”

Specifiek voor de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningensector beschikt het bedrijf over een aangepaste vloot van 230 vrachtwagens om bouwmaterialen te vervoeren. En met hun klant Knauf werd voor het eerst een schip ingezet om de goederen, in dit geval 1.000 paletten gipsplaten (het equivalent van 40 trucks) te vervoeren van Wielsbeke naar Genk.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg: “Wij kunnen deze aanpak alleen maar toejuichen. Wij geloven er sterk in dat de binnenvaart een van de vervoersmodaliteiten van de toekomst is. Ik hoop dat dit initiatief nog meer ondernemers ervan kan overtuigen om binnenvaart in overweging te nemen als onderdeel van hun vervoersketen.”

In november 2018 zullen op H.Essers Dry Port Genk twee hallen van ongeveer 30.000 m² klaar zijn om in te zetten op synchromodale logistiek. Daarbij hoort ook een gloednieuwe bouwhub om goederenstromen efficiënter te kunnen beheren. << (Guy Leysen) (foto: H.Essers)


Leestip
H. Essers start bouw trimodale megasite op Genkse Ford-site

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Antwerpse chemiebedrijven gaan dokwater als proceswater gebruiken

Een nieuw te bouwen ontziltingsinstallatie in de haven van Antwerpen zal vanaf begin 2024 brak dokwater oppompen en omzetten in hoogwaardig proceswater voor de chemiesector.

Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

Siemens en Cloostermans hebben samen de eerste machine ter wereld ontwikkeld, die zich met behulp van AI herprogrammeert en herconfigureert om zo alle types producten en verpakkingen aan te kunnen.

Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning

Sandvik Coromant, wereldleider in verspanende bewerkingen, en softwarebouwer Autodesk slaan de handen in elkaar om het gebruik van Computer-Aided Manufacturing (CAM) te vereenvoudigen.

Standaardmethodes voor meten van plastic vervuiling in ontwikkeling

Doel van het EU-project EUROqCHARM, met onder meer ILVO, is op Europees niveau afgestemde methodes vastleggen voor de bepaling en opvolging van milieuvervuiling met plastic.

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

Volvo Cars, DFDS en Lineas brengen transport per boot, trein en vrachtwagen op een efficiënte manier samen. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming gebeurt nu tot 30% sneller.

Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens

Addax Motors uit Deerlijk, de enige Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen euro via een kapitaalverhoging.

Engineeringnet Magazine 153 is onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Serious Game Circonopoly helpt om jongeren circulair te denken

POM West-Vlaanderen lanceert de online game Circonopoly om jongeren in de wereld van circulaire economie onder te dompelen. Dit spel is ontwikkeld voor de derde graad secundair onderwijs.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners