VIL onderzoekt samen met bouwsector de mogelijkheid van bouwhubs

Economie 22/06/2018 9:58:11

Ook in de bouwsector zorgen problemen met mobiliteit steeds meer voor problemen materialen tijdig op een bouwwerf te krijgen. De logistieke kosten in de bouw swingen daardoor de pan uit.

Lees hieronder verder   
Verwant

VUB-onderzoeker test lichtgewicht gevelsysteem

Bouwsector lanceert eerste sector-overschrijdende ethische code

Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

Ingenieurs plaatsen duurzaam nieuw wegdek

Op AI gebaseerde ontwerpondersteuning voor efficiënte gebouwen

Nieuwe generatie zonnepanelen in gevel verwerkt

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Veilig samenwerken met Cobots

Webinar

donderdag 1 oktober 2020

Houten constructies: ontwikkelingen en rekeninzichten

Live webinar

donderdag 1 oktober 2020

Postgraduaat Corporate Finance

Leuven

van 2/10/2020 tot 6/03/2021

Postgraduaat Mens- en Milieuvriendelijk Bouwen en Wonen

Gent

van 6/10/2020 tot 29/06/2021

METAV Web Sessions: innovation

online

van 6/10/2020 tot 7/10/2020

Modular software performance

B&R Webinar

dinsdag 6 oktober 2020

Keuze van de redactie

(24/9) 8 finalisten strijden nog om Vlaamse PhD Cup 2020

(24/9) Caeleste en FAM winnen Leeuw van de Export 2020

(22/9) 10 actiepunten boosten innovatie- en groeipotentieel biotechsector

(21/9) Agoria Solar Team wint Europese Solar Challenge 2020

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - VIL, Vlaams speerpunt logistiek, start in samenwerking met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) een project dat de mogelijkheden van bouwhubs zal onderzoeken. Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Nieuwe concepten in de bouw zoals Just in Time (JIT) en de toename van renovatieprojecten zorgen voor meer kleine deelladingen en frequentere leveringen naar verschillende werven. Er is op een bouwwerf doorgaans niet veel ruimte voorzien voor de opslag van materialen. De beladingsgraad van bouwgerelateerd vrachtverkeer is bijgevolg erg laag.

De logistieke kosten van een bouwproject bedragen gemiddeld 8 tot 15%. Daarbovenop komen nog 8 % tot 10 % aan kosten omwille van efficiëntieverlies. Bovendien zorgen de steeds drukkere wegen, lage emissiezones, verbod op zware bedrijfsvoertuigen in een stad, enz. ervoor dat werfvrachten steeds moeilijker op hun bestemming geraken. Om hiervoor oplossingen te vinden is er nood aan nieuwe logistieke concepten.

VIL en WTCB gaan samen met 15 bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, aannemers en bouwheren, op zoek naar de mogelijkheden van ‘bouwhubs’. Een bouwhub is een ontkoppel- en verzamelpunt voor goederen van en naar verschillende werven.

Goederen en materialen worden op die manier dichter bij de werf in een lokaal voorraadpunt verzameld. Een bouwhub kan stimuleren dat de grote vrachten naar de hub in dalmomenten gebeuren en ook multimodale mogelijkheden zoals binnenvaart kunnen ingezet worden.

Naast slimme consolidatie kunnen deze hubs ook gebruikt worden voor ‘value added logistics’, zoals premontage en prefabricage van materialen, het aanmaken van werfpakketten, of het gesorteerd verzamelen van bouwafval.

In dit project zullen best practices en praktische randvoorwaarden geanalyseerd worden, waarna samenwerkingsmodellen en een logistiek concept voor bouwhubs uitgewerkt kunnen worden. Er zal een kosten-batenanalyse gemaakt worden voor de verschillende actoren en ook de maatschappelijke impact, zoals CO2-uitstoot en het aantal transporten, zal onder de loep worden genomen. << (Guy Leysen) (foto: oneinchpunch / 123RF Stockfoto)

Dit zijn de projectdeelnemers:
Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen, Willemen Groep. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Microplastics hopen zich op in zee

Tegen 2100 kan 69% van het wateroppervlak van de Middellandse Zee en 54% van het oppervlak van de Gele Zee vervuild zijn met microplastics, aldus een studie van onder meer VLIZ en UGent.

Greet Vanderheyden moet duurzaamheid Arcadis uitbouwen

Sinds begin september is Greet Vanderheyden als Senior Consultant Sustainability verantwoordelijk voor de uitbouw van duurzaamheid bij internationaal ontwerp- en consultancybureau Arcadis.

Vintecc: Digital Twin As a Service

Vintecc staat voor ‘smart & connected machines’, mobiele en industriële machines die, dankzij doorgedreven intelligentie, autonomer en/of efficiënter kunnen werken. Industrie 4.0 dus.

Octrooiaanvragen innovatieve batterijtechnologie naar nieuw record

Uitvindingen voor elektriciteitsopslag zijn de laatste dertien jaar jaarlijks met 14% toegenomen, aldus een studie van het Europees Octrooibureau en het Internationaal Energieagentschap.

Caeleste en FAM winnen Leeuw van de Export 2020

Mechels ontwikkelaar van beeldsensoren Caeleste en Kontichse snijmachineproducent FAM winnen de prijs Leeuw van de Export 2020. Deze werd uitgereikt tijdens een online awardshow.

wire and Tube zal zeer waarschijnlijk in december toch doorgaan

Verschillende Europese koepelorganisaties en grote bedrijven hebben zich uitgesproken om wire and Tube coranoproof te laten doorgaan van 7 tot 11 december in Düsseldorf.

Ambitie om van Vlaanderen industriële topregio in Europa te maken

Het Vlaams industrieforum is een samenwerking tussen de Vlaamse regering, essenscia, Agoria, Fedustria en Fevia om dit doel te bereiken.

Act&Sorb ontwikkelt recyclageoplossing voor MDF richting actief kool

Om deze nieuwe technologie, samen met de productie van hernieuwbare energie in de praktijk om te zetten, wordt met Vlaamse steun een nieuwe fabriek met laboratorium gebouwd in Genk.

Yokogawa lanceert nieuwe generatie Mixed Signal Oscilloscope

De DLM5000 is een nieuwe generatie mixed-signal-oscilloscoop met opties voor vier of acht analoge ingangen en werd ontworpen om uiterst aanpasbaar en flexibel te zijn. Met opnieuw ontworpen hardware biedt de DLM5000 belangrijke verbeteringen in zowel prestaties als bruikbaarheid. Het is de opvolger het DLM4000-model. >>

Partners