STEM: wat is er van aan? - artikel

Careers 3/10/2018 11:24:31

STEM belooft de studierichting van morgen te zijn. Maar is ze dat ook? Er zijn namelijk geen middelen, kennis, leerprogramma of leraars met een specifieke opleiding STEM.

Lees hieronder verder   
Verwant

Interactieve app rond chemie en circulaire economie voor STEM-studenten

Doctors gezocht voor Vlaamse PhD Cup (+video)

Volwaardige online cursussen met certificaat

1,8 miljoen euro vers kapitaal voor MobieTrain

1,5 miljoen euro voor opleidingen rond AI en Cybersecurity

Siemens slaat structurele brug tussen industrie en universiteit

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Alles valt of staat met de motivatie van leerkrachten en externe steun. Is dit de manier om de schaarste aan technisch personeel tegen te gaan? Ik dacht het niet... Een gesprek met de school was alvast erg verrijkend.

Omdat ik het een fantastisch initiatief vond, volgde ik het STEM-onderwijs van idee tot implementatie. Het lijkt een praktische oplossing voor een prangend probleem. Daarom twijfelde ik niet om mijn zoon STEM te laten volgen. Toegegeven, het is de studierichting die het best bij hem past.

Misschien had ik mijn verwachtingen te hoog gesteld, want al na een paar weken was ik uitermate teleurgesteld in de manier waarop de school STEM ‘vertaalde’. Een autootje bouwen en dat twaalf uur lang ‘versieren’, rondlopen om naar stopcontacten en kabels te kijken, waterkers zaaien in een plastiek fles, … Het leek me weinig met STEM te maken hebben en mijn zoon (en zijn vriendjes) vonden het oersaai. Maar ‘plezant’ natuurlijk, want vier uur per week ‘speeltijd’, nauwelijks toetsen en al helemaal geen examens.

“Bij de eerstejaars kiest zo’n 35 % voor STEM en er is weinig verloop”, zegt directrice Barbara Fernandez, van het Koninklijk Atheneum Zottegem (KAZ). (Foto: KAZ)

Ik besloot om niet moeilijk te doen en het nog een kans te geven in het tweede jaar. Gelukkig viel dat wel mee, met interessantere projecten, programmeren én zelfs een bezoek aan de luchthaven van Oostende. Helaas blijf ik nog steeds wat op mijn honger. De S (science) en T (technology) zijn aanwezig in het programma. De M (mathematics) zit meer in het gewone lesrooster vervat. Maar van de E (engineering) valt er bitter weinig te bespeuren. Ik nam de proef op de som en sprak met de directie en STEM-leerkrachten van het Koninklijk Atheneum Zottegem (KAZ).

Geen leerplan noch ondersteuning
Het eerste waar ik pardoes van achterover viel, is dat er totaal geen leerplan STEM bestaat. Scholen vullen dit naar eigen goeddunken in. Hallo? Wat weten die leraars nu van engineering? “De E is inderdaad de grootste uitdaging”, vertelt directielid en STEM-verantwoordelijke Bert Schietse. “En ook de T is niet zo evident. Met vallen en opstaan leren we hoe we de vier uur best invullen. Je mag niet vergeten dat we pas vier jaar STEM-onderwijs organiseren. Onze leraars moeten actief op zoek gaan naar thema’s die interessant zijn voor onze leerlingen én de doelstellingen van STEM invullen.”

“We kunnen ook putten uit ervaringen en ideeën van collega’s”, vervolgt leraar Philippe De Winne. “Er bestaan verschillende online platforms waar we met elkaar communiceren en brainstormen. Verder doen we een beroep op externe hulp. In KAZ werken wij met ‘intellectuele sponsors’: we nodigen de ouders en oud-leerlingen uit om hun kennis te delen in de vorm van lezingen, gastlessen, bedrijfsbezoeken, …

Op deze manier hebben we een directe link met zowel het bedrijfsleven als de academische wereld. De leerlingen van de derde graad kunnen hierdoor al eens proeven van universiteit en hogescholen, bijvoorbeeld door het volgen van een gastcollege. Intussen hebben we meer dan 30 professionals die ons effectief op deze manier steunen, waaronder zelfs het Algemeen Ziekenhuis van Zottegem.

Alle STEM-leerlingen krijgen er een rondleiding en mogen zelfs even de chirurgische robot uittesten! Ik denk dat we best trots mogen zijn op wat we op die vier jaar al bereikten. De formule werkt in die mate dat andere scholen naar ons opkijken en raad vragen. Het leverde ons bovendien ook een Fablab op. We zijn nu één van de weinige scholen in Oost-Vlaanderen die beschikt over een Fablab met onder meer een lasercutter, 3D-printer, snijplotter, afkortzaag, micromot en schotelschuurmachine.”

“Toegegeven, het aantal meisjes dat STEM volgt is nog beperkt, alhoewel we een groei zien”, vertelt directrice Barbara Fernandez van het Koninklijk Atheneum Zottegem (KAZ). (Foto: KAZ)

Geen extra middelen
De volgende verrassing: scholen, die STEM introduceren, krijgen geen extra middelen. Vreemd natuurlijk, want een 3D-printer en enkele pc’s zijn volgens mij onontbeerlijk als je leerlingen de basisprincipes van engineering wilt leren. “Gelukkig hebben wij het Fablab”, vertelt oprichter Achim Rosier (tevens ICT-verantwoordelijke en STEM-bezieler van het KAZ).

“Uit een rondvraag bij onze oud-leerlingen, die hogere studies engineering volgden, weten we dat een basiskennis elektronica, elektriciteit, mechanica, … wel degelijk van pas komt. Zonder machines en werkmateriaal is het niet zo eenvoudig om deze behoefte in te vullen, vooral voor een school als KAZ die op ASO-niveau blijft opereren.”

Te weinig leraars
Derde knelpunt is de schaarste aan leraars. Het is al niet eenvoudig om nog goede leerkrachten te vinden, maar er zijn nog altijd geen opleidingen die specifieke STEM-leraars afleveren. “Wie zich in natuurkunde, chemie of fysica specialiseerde, is niet altijd geïnteresseerd in technologie of engineering”, vertelt directrice Barbara Fernandez.

“We moeten dus actief op zoek naar leraars die bereid zijn bijscholingen te volgen, contacten met de industrie te leggen, uit te pluizen welke leerstof inspeelt op de verwachtingen, … Kortom, een pak extra werk. Gelukkig kan het KAZ op een enthousiast en gemotiveerd team rekenen dat net als de directie, overtuigd is dat STEM wel degelijk een antwoord op de schaarste aan technisch geschoolde krachten biedt. De richting slaat trouwens ongelofelijk goed aan. Bij de eerstejaars kiest zo’n 35 % voor STEM en er is weinig verloop. Natuurlijk vallen er na de eerste graad wel wat leerlingen af wegens een B-attest of een bewuste keuze voor TSO. Maar de meesten blijven wel verder gaan.”

“Toegegeven, het aantal meisjes dat deze studierichting volgt, is nog beperkt, alhoewel we een groei zien. Dus ook op dat vlak worden de doelstellingen van het STEM-platform bereikt, zij het misschien minder snel dan velen hoopten. We profileren ons echter niet enkel als STEM-school: de andere modules zijn immers even belangrijk. Maar we denken wel dat we ons steentje bijdragen door studenten af te leveren die weten wat engineering en technologie inhoudt.” << (foto: TechniekTalent beeldbank)
Door Els Jonckheere


Gerelateerd bericht
Krapte STEM-profielen op arbeidsmarkt blijft aanhouden

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Belgische start-up landschap wordt internationaler

De start-up community van Start it @KBC telt ondertussen al meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Heel wat start-ups en scale-ups hebben vaak ook internationale teams.

Cellen lopen beschadiging op door inname koper

TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen ontdekten dat als koper zich in de cel aan eiwitten bindt, er tijdelijke tussenvormen ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel.

Herschikking vakbeurzen Indumation.be en Indumation Network Event

Beursorganisator Industrialfairs heeft, samen met de belangrijkste technologiebedrijven (vertegenwoordigd door Agoria en Indumotion), de timing van deze automatiseringsevents geheroriënteerd

Elektriciteit opwekken uit afvalwater

Anammox-bacteriën maken elektriciteit uit afvalwater door ze te laten groeien op elektroden in afwezigheid van nitriet, aldus de Radboud Universiteit samen met collega’s uit de VS en Saudi-Arabië.

Exoskelet leidt tot 30-38% minder belasting armen van stukadoors

TNO heeft samen met Knauf de effectiviteit getest van een arm-ondersteunend exoskelet bij werkzaamheden van stukadoors, om zo bij te dragen aan duurzame inzetbaarheid van deze vakmensen.

Nils van Dam nieuwe CEO bij Milcobel

De Raad van Bestuur van Milcobel laat weten dat Nils van Dam vanaf vandaag aan de slag is gegaan als nieuwe CEO. Hij brengt 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie mee.

UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

Wetenschappers uit 50 landen, inclusief België, gaan klimaatverandering meten in en vlak boven de bodem, in plaats van 1,5 tot 2 meter boven de grond te meten zoals normaal gebeurt.

Vakbeurs wire en Tube door corona verplaatst naar 7-11 december

Zonder draad, kabels en buizen kan geen gebouw worden geconstrueerd, geen brug worden gebouwd en geen vliegtuig opstijgen. Daarom werd beslist om wire en Tube dit jaar toch nog te laten doorgaan.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners