NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Maintenance 9/10/2018 9:56:42

Zes maanden na de opening van de nieuwe tractiewerkplaats in Kinkempois (Luik) volgt nu ook Hasselt. Vanaf december zullen 200 personeelsleden er 's nachts M6-dubbeldekstreinen onderhouden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Postgraduaat Smart Logistics

Brugge, Gent, Kortrijk

van 25/09/2020 tot 28/03/2021

Oppervlaktebehandelingen voor kunststoffen

Kortrijk / Online

van 28/09/2020 tot 26/10/2020

The eye of the machine

B&R Webinar

dinsdag 29 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op die manier zullen deze treinen overdag kunnen bollen en de ochtend- en avondpieken verzorgen tussen Tongeren en Brussel-Zuid. Men spreekt van het ‘bloktreinprincipe’.

Door de 206 meter lange hal kan de gehele trein (twee treinen) binnenrijden en via de twee doorlopende sporen naderhand gewoon doorrijden. Treinstellen hoeven minder te ontkoppelen, te rangeren. De automatische seininrichting en de nieuwe spoorbundels zorgen voor een vlotter en veiliger verkeer. Dit alles wint tijd én dus beschikbaarheid.

“Treinen kunnen frequenter binnenrijden”, aldus Gerd De Vos, director Technics B-TC. Maar de gehele opzet impliceert wel een geleidelijke verschuiving naar meer shift- en dus nachtwerk. Dat was vooralsnog enkel het geval voor het schoonmaken.

De nieuwe werkhal en vernieuwde tractiewerkplaats in Hasselt staat ook in voor periodiek onderhoud en herstel. Het nieuwe systeem zal vanaf 15 oktober ‘inlopen’ om in december werkelijk van start te gaan.

De operatoren zullen vanaf november hun werkorders via tablets en smartphones ontvangen en afpunten. In de toekomst zal ook steeds meer van telemetrie gebruik gemaakt worden, zodat tijdens de rit on line foutmeldingen geregistreerd kunnen worden en onderhoud/herstel en het bestellen van onderdelen ingepland kan worden. Nu al hebben 30% van de treinen telemetrie (305 Desiro-stellen). Andere zullen volgen.

“We testen verschillende, complementaire onderhoudssystemen uit op verschillende locaties. Kinkempois hanteert een onderhoudsbeurtenregeling voor meerdere treinen (Timetable Integrated Management) waarbij een trein gemiddeld om de tien dagen binnenloopt voor een vier uren durend onderhoud. Wij zullen hier in Hasselt het ‘bloktreinsysteem’ gebruiken”, legde persverantwoordelijke Dimitri Temmerman uit.

“Daarbij rolt een dubbeldeks M6-trein ’s nacht de werkplaats binnen voor een klein onderhoud om ’s ochtends vroeg gegarandeerd de piekuren te verzorgen op de lijn Tongeren-Brussel.” Vanaf 2020 zal er ook de nieuwe M7 onderhouden worden.

Sinds december 2017 is de nieuwe, grotere sporenbundel -7 verlichte sporen met gebetonneerde dienstwegen en bovenleidingen en een eigen seininstallatie- van de tractiewerkplaats in gebruik.

De rijtuigen sporen op 90 cm van de grond de hal binnen zodat de operatoren makkelijk onderaan aan de slag kunnen. Een operator poseerde bij het digitaal nameten van het wielprofiel, bij de controle van de elektronische display op een wagon,...

Alle apparatuur in het dak van de trein kan van op vaste werkplatformen over de volle 200 m verzorgd worden. Al wat zich daar tussenin bevindt kan via stapelaars en hoogtewerkers bereikt worden. Met een 20 tons rolbrug kan trouwens heel veel meer gebeuren.

Ook de bestaande werkplaatsen worden gerenoveerd. Werkputten worden aangepast en een deel van het dak wordt verhoogd. Onder de nieuwe hal is een watertank van 400 m³ aangelegd dat het regenwater van het dak buffert.

Het gerecupereerde regenwater wordt gebruikt o.a. voor de treinwash. Een rietveld zuivert dan weer het afvalwater. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

ACHTERGROND
“De vernieuwing en uitbreiding van de tractiewerkplaats van Hasselt (een investering van 25 miljoen euro) maakt deel uit van het ruimer plan om op vijf jaar tijd meer dan 300 miljoen euro te investeren in werkplaatsen en onderhoudsposten,” zei Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

De NMBS telt 2.600 voertuigen die het vandaag onderhoudt in 18 onderhoudsposten, 4 centrale werkplaatsen en 9 tractiewerkplaatsen waar ze een periodiek onderhoud krijgen en kleine herstellingswerken. Volgend jaar wordt ook de nieuwe werkplaats in Melle in gebruik genomen.

Efficiënt onderhoud is immers één van de drie kernactiviteiten van de NMBS, stelde Dutordoir. Met deze nieuwe onderhoudsinitiatieven wil de NMBS tegen 2021 zo’n 20.000 zitplaatsen meer creëren -het equivalent van 150 dubbeldeksrijtuigen- met de bestaande stellen.

“Tussen 2011 en 2016 kende het aantal reizigers een vlakke groei van 0,5 tot 0,8% per jaar. Sindsdien klimt het aantal met meer dan 3% per jaar.” De NMBS koopt dan ook nieuwe treinen en renoveert oudere stellen. Hiervoor staat meer dan 2 miljard euro op vijf jaar gebudgetteerd.

“Als Bombardier zich aan zijn engagementen houdt, dan rijden vanaf 2019 ook de M7 treinstellen hier binnen voor onderhoud.” Vandaag rekent ze dat de gemiddelde leeftijd van NMBS’ treinstellen meer dan 20 jaar bedraagt. “Met de M7 wordt dat 18 jaar en wordt het aantal zitplaatsen met 50.000 eenheden verhoogd.” << (LDS)


Video:
(Zo werd de tractiewerkplaats ludiek geopend)


Foto-impressie
(klik op de foto voor een grotere weergave)

De tractiewerkplaats (links) - (vlnr.) Nadja Vananroye, Sophie Dutordoir en Gerd De Vos.


Gerd De Vos bij de werkorderconsole (links) - Controle van het display.


Wielprofiel digitaal meten (links) - Vervangen ruitenwisser.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Fotonische chips geboost met nieuwe lichtversterker

De piepkleine versterker van UTwente pept de lichtsignalen van fotonische chips op en geeft ze zo een boost, zodat bijvoorbeeld detectoren voor tumormarkers of virussen gevoeliger worden.

60% fijnstofreductie op binnenplaats Indiase school

Aerosolen en fijnstof (Particulate Matter - PM) bestaan uit heel kleine luchtgedragen vaste deeltjes en vloeistof druppeltjes. Blootstelling aan PM veroorzaakt o.m. respiratoire aandoeningen.

Toenemend goederenvervoer via binnenvaart

In North Sea Port blijft het vervoer van goederen naar het achterland via de binnenvaart verder toenemen. Met een stijging van 4% komt dit vervoer uit op maar liefst 58%.

Portugese Heptasense wint Elia innovatiewedstrijd

Heptasense uit Portugel is de vierde winnaar van de Open Innovation Challenge, een initiatief van de Belgische netbeheerder Elia en haar Duitse zusterbedrijf 50Hertz.

Digitale vijftiende editie van Aquarama Trade Fair

Als gevolg van de aanhoudende coronaproblematiek wordt deze vijftiende editie wel heel bijzonder. Voor het eerst zal de vakbeurs namelijk volledig virtueel plaatsvinden.

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Slimme batterijmodules tot 100 kW bij Schneider Electric

Schneider Electric breidt de Galaxy VS 3-phase Uninterruptible Power Supply (UPS) uit met slimme interne batterijmodules van 10 tot 100 kW. De Galaxy VS met interne batterijen is hiermee de UPS met de hoogste dichtheid. Dit maakt de unit perfect geschikt voor de unieke vereisten van edge computing en kritieke infrastructuren.

Partners