Parijse metrolijnen krijgen geavanceerd signalisatiesysteem

Siemens Mobility en Thales werden door de Société du Grand Paris gekozen voor het leveren van het geautomatiseerde trein­besturing­systeem voor de toekomstige lijnen 15, 16 en 17.

Trefwoorden: #CBTC-technologie, #Communications-Based Train Control-technologie, #Grand Paris Express, #metro, #metrolijnen, #Parijs, #Siemens, #Siemens Mobility, #Thales, #transport

Lees verder

Techniek

( Foto: Siemens )

ENGINEERINGNET.BE - Siemens Mobility zal voor dit project de meest geavanceerde generatie van zijn volledig geautomatiseerde draadloze Communications-Based Train Control-technologie (CBTC-technologie) ontwerpen en implementeren.

Thales zal de operationele controlecentra (gecentraliseerd toezicht op treinverkeer, energiesystemen, hulpapparatuur en digitale informatiesystemen), alsook baanapparatuur en een veilig communicatienetwerk ontwerpen en implementeren.

Het contract omvat twaalf bouw- en inwerkingstellingsfases. De eerste fase zal in 2024 afgewerkt worden, de andere fases tegen 2030.


ACHTERGROND
Het Grand Paris Express-project (van eigenaar Société du Grand Paris) omvat de aanleg van vier nieuwe automatische metrolijnen rond Parijs (15, 16, 17 en 18) en de uitbreiding en modernisering van lijn 14 naar het noorden en het zuiden van Parijs, tot de luchthaven Orly.

De Grand Paris Express zal verbonden zijn met het bestaande openbaar vervoersnet. Hij zal de belangrijkste zakendistricten (luchthavens, zakencentra, onderzoekscentra en universiteiten) en grootstedelijke gebieden bedienen die momenteel moeilijk te bereiken zijn.

In 2030 zal lijn 15, een spoorlijn van 75 km lang met 36 nieuwe stations, passagiers in staat stellen Saint-Denis in het noorden en Villejuif in het zuiden te bereiken, via Nanterre/La Défense in het westen of Rosny en Champigny in het oosten.

Met 50 km spoor en 14 nieuwe stations zullen lijn 16 en 17 passagiers van Saint-Denis/Pleyel naar Noisy-Champs in het oosten of de luchthaven Roissy-Charles de Gaulle in het noorden brengen, zonder via het centrum van Parijs te rijden.