VIL onderzoekt automatisering van laad- en losprocessen

Economie 27/11/2018 15:56:36

VIL gaat samen met elf bedrijven met het project ‘OptiCharge’ onderzoeken of meer automatisering bij het laden en lossen van vrachtwagens mogelijk is en of dit leidt tot meer efficiëntie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame en slimme stadslogistiek via last mile consolidatie

InWareDrones-project: inventarisatie met behulp van drones en RFID

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(3/12) Colruyt Group bouwt één van de grootste krattenwas-installaties van Europa

(2/12) 25% minder faillissementen enkel dankzij steunmaatregelen

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen.

Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van transportbedrijven. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties vaak als een noodzakelijk kwaad gezien.

In het project ‘OptiCharge’ gaat VIL na of meer efficiëntie mogelijk is door o.a. efficiëntere planningssoftware en technologische ondersteuning (bv. automatisering) en door de noden van de verschillende stakeholders op elkaar af te stemmen.

Bij de deelnemende bedrijven zal het volledige proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, enz.) in kaart gebracht worden.

De focus zal liggen op de technologische kant, niet op de procesmatige. Hierbij moeten ook verschillende soorten vrachten en verpakkingen bekeken worden: volle vrachten, bulk, pallets, rolkarren, etc…

Parallel zal nagegaan worden welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. De Universiteit Antwerpen, onder leiding van prof. Evy Onghena, zal als partner in dit project een marktstudie uitvoeren van de bestaande- en toekomstige technologische oplossingen.

Vervolgens zullen vraag en aanbod met elkaar gematcht worden via de ontwikkeling van een tool die de voordelen en haalbaarheid (ROI) van bestaande oplossingen en cases becijfert. Een selectie van positieve business cases zal uitmonden in een praktijktest. << (Guy Leysen) (foto: VIL)

Dit zijn de 11 deelnemers aan het project:
Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco Federal Mogul, Vario Food Group, Volvo.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Cryomodules ontwikkeld voor onderzoeksreactor MYRRHA

MYRRHA werkt alleen bij een temperatuur van 2 Kelvin, waar cryomodules voor zorgen. Het Franse bedrijf SDMS, La Chaudronnerie Blanche ontwikkelde hiervoor recent een protoype.

Vlaamse cleantech knowhow helpt Chinese economie bij verduurzaming

De focus van China om zijn steden en industrie duurzamer te maken, biedt kansen voor onze Vlaamse cleantechsector, die heel wat knowhow en innovatieve technologie herbergt.

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners