VIL onderzoekt automatisering van laad- en losprocessen

VIL gaat samen met elf bedrijven met het project ‘OptiCharge’ onderzoeken of meer automatisering bij het laden en lossen van vrachtwagens mogelijk is en of dit leidt tot meer efficiëntie.

Trefwoorden: #automatisering, #laden, #logistiek, #lossen, #Opticharge, #transportbedrijf, #VIL

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE - Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen.

Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van transportbedrijven. Langs de kant van de verladers worden laad- en losoperaties vaak als een noodzakelijk kwaad gezien.

In het project ‘OptiCharge’ gaat VIL na of meer efficiëntie mogelijk is door o.a. efficiëntere planningssoftware en technologische ondersteuning (bv. automatisering) en door de noden van de verschillende stakeholders op elkaar af te stemmen.

Bij de deelnemende bedrijven zal het volledige proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten, enz.) in kaart gebracht worden.

De focus zal liggen op de technologische kant, niet op de procesmatige. Hierbij moeten ook verschillende soorten vrachten en verpakkingen bekeken worden: volle vrachten, bulk, pallets, rolkarren, etc…

Parallel zal nagegaan worden welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-art oplossingen in de pijplijn zitten. De Universiteit Antwerpen, onder leiding van prof. Evy Onghena, zal als partner in dit project een marktstudie uitvoeren van de bestaande- en toekomstige technologische oplossingen.

Vervolgens zullen vraag en aanbod met elkaar gematcht worden via de ontwikkeling van een tool die de voordelen en haalbaarheid (ROI) van bestaande oplossingen en cases becijfert. Een selectie van positieve business cases zal uitmonden in een praktijktest.


Dit zijn de 11 deelnemers aan het project:
Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco Federal Mogul, Vario Food Group, Volvo.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.