Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk dat binnenkort van de band rolt, wordt uitgerust met Waizu van ML6, waarbij IoT, machine learning en AI een rol spelen.

Trefwoorden: #aandrijflijn, #AI, #automotive, #autonomie, #datafeed, #Edge TPU, #elektrisch, #Gent, #Google, #IoT, #machine learning, #MANX7, #ML6, #motorfiets, #onderhoud, #reinforcement learning, #Saroléa, #Waizu

Lees verder

Techniek

( Foto: Saroléa )

ENGINEERINGNET.BE - Het Gentse ML6 heeft software ontwikkeld voor verregaande optimalisering in de procesindustrie, geheten Waizu. Dit wordt nu voor het eerst geïntegreerd in een gemotoriseerd voertuig.

Het predictieve controleplatform Waizu combineert machine learning voor predictief onderhoud van ML6 met onderzoek op het gebied van reinforcement learning en Google’s nieuwste hardware en cloudsystemen.

Saroléa en ML6 slaan de handen in elkaar om hun ervaring in respectievelijk elektrische aandrijflijnen en AI-gestuurde procescontrole te combineren en deze toe te passen op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken gebruik van Google’s Edge TPU, een processor die specifiek ontwikkeld is voor artificiële intelligentie. Deze wordt geïnstalleerd op de motor.

“AI is nu mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, en vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine," aldus Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6.

"Dankzij de Edge TPU kan de AI direct ingrijpen op een efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren.”

De voorbije vier jaar heeft Saroléa miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt. Dit zullen er nu snel miljarden worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd.

Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.

Zo willen Saroléa en ML6 inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties. Saroléa wil deze technologie via een platform ter beschikking te stellen aan de volledige automotive wereld.