Werken als expat ‘in den bagger’

Jan De Nul Group telt momenteel 468 expats wereldwijd, waaronder ir. Sander Franco, momenteel in Brazilië aan het (bagger)werk: “Er komt heel wat meer bij kijken dan enkel baggeren.”

Trefwoorden: #baggeren, #expat, #expats, #Jan De Nul

Lees verder

HR

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Een eigen recruitmentafdeling screent kandidaten voor tewerkstelling in het buitenland. De eigen reisdienst van de groep regelt alles wat te maken heeft met visum, vluchten, huurwagens en hotels.

De groep werft veel schoolverlaters aan die op projecten wereldwijd worden ingezet, en neemt deel aan een 20-tal jobbeurzen, georganiseerd door universiteiten en hogescholen. Sinds 2012 trekt het bedrijf ook de Portugese markt op om jonge ingenieurs aan te trekken voor buitenlandse projecten.

Toekomstige expats krijgen een opleiding van vier weken op kantoor in Aalst en vertrekken nadien naar hun project in het buitenland. Zij werken in rotatiesystemen van twee maanden project/één maand verlof (afgelost door een collega).

De meesten zijn ingenieurs (Bouwkunde, Werktuigkunde, Elektromechanica) die de planning en productie van de baggerschepen opvolgen en instaan voor het onderhoud ervan. Daarnaast zijn er o.m. geologen, finan-ciële profielen, medewerkers met skills in milieu- en preventiemanagement.

 Jan De Nul Group is wereldwijd actief. Enkele lopende projecten: de bouw van twee offshore windparken in Taiwan, de uitbreiding van de haven van Takoradi in Ghana,… Medewerkers kiezen hun bestemming niet zelf. Ze krijgen een project toegewezen. Pluspunt: ze kunnen op korte tijd de wereld rondreizen en ervaring opdoen op verschillende projecten in verschillende landen. Ze kiezen zelf hoe lang ze in het buitenland werken.

Zeer dynamische omgeving
Sander Franco, afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de bouwkunde, opteerde tijdens zijn master voor de major ‘Dredging and Offshore Engineer-ing’, en startte in 2016 als uitvoerder baggerwerken bij de groep. In Dubai liep hij mee met een ervaren uitvoerder op de cutterzuiger Zheng He. Daarna volgden projecten in o.m. Egypte, Rusland en Indonesië, waar hij telkens verantwoordelijk was voor één of meerdere (bagger)schepen.

“Ik ben Operational Superintendant Dredging Works, lees ‘uitvoerder van baggerwerken’. Momenteel werk ik in Brazilië voor de bouw van de cruiseterminal in Fortaleza, een project met een beperkt aantal schepen en staff op site. Ik volg de baggerwerken zelf op en rapporteer aan de klant, het kantoor en het projectteam.

Samen met de kapitein en de operatoren bespreek ik de projectplanning aan boord. Ik optimaliseer ook de baggerproductie in de gegeven dynamische omstandigheden. Daarnaast moet het logistieke plaatje kloppen: bemanningswissels, leveringen, enz. Er komt dus meer bij kijken dan enkel baggeren”, zegt Franco.

“Werken ‘in den bagger’ is werken in een zeer dynamische omgeving, met grote schepen en dito budgetten. Er verandert altijd wel iets in de planning of de omstandigheden. En dat kan 24/24, 7/7, want het schip werkt altijd door. Proberen te anticiperen, of zo snel en efficiënt mogelijk een oplossing vinden, is niet altijd evident. Ook de partijen vlot laten samenwerken en duidelijk communiceren behoren tot de job.”


Door Philip Declercq