Drones monitoren sedimentconcentratie tijdens baggerwerken

Onderzoek & Wetenschap 1/02/2019 10:36:26

Baggerbedrijven moeten er steeds vaker op toezien dat ze met hun baggerwerken de sedimentconcentraties niet te hard doen toenemen. VITO werkt aan een techniek met drones om dit te monitoren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Supercomputer LUMI midden 2021 operationeel

Snel en nauwkeurig meten voor alle taken

Rampenbestrijding eenvoudiger met 3D-kaarten van complexe gebouwen

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Bij baggerwerken wordt er gegraven in de zeebodem of wordt er zand opgezogen en vervolgens opgespoten op het land. Daarbij wordt soms heel wat sediment losgewoeld en in beweging gebracht.

Dit zwevend sediment maakt het (zee)water troebel en kan schade berokkenen aan kwetsbare en ecologisch waardevolle ecosystemen, zoals koraalriffen en mangrovegebieden. Maar te hoge waarden kunnen ook problemen opleveren voor aquacultuur.

Baggeraars doen er dan ook alles aan om de verspreiding van sedimenten te beperken, maar daarvoor moeten ze deze eerst in kaart brengen. Voor een efficiënte bedrijfsvoering beschikken ze ook graag over gegevens van de sedimentwaarden. Data die ze vooralsnog zelf genereren met o.a. puntmetingen en boeien.

Els Knaeps van VITO: “Bij overschrijding van de normen moet een baggerbedrijf in het ergste geval de werken voor een bepaalde tijd stilleggen, zodat het sediment weer naar de bodem kan zakken. Realtimemonitoring van de waarden kan hen helpen om zulke overschrijdingen te vermijden.”

Eerder ontwikkelde de afdeling Remote Sensing van VITO al een softwarepakket waarmee baggeraars de sedimentwaarden uit satellietbeelden kunnen halen. Nu wil men deze dienstverlening aan baggerbedrijven (en aan andere bedrijven of organisaties die actief zijn op zee) uitbreiden met beelden gemaakt door drones.

Om de sedimentmonitoring via drones verder op punt te stellen, trok een team van VITO eind vorig jaar naar het Nederlandse Waddeneiland Texel. Daar versterkt baggerbedrijf Jan De Nul Group de kust ter hoogte van de Prins Hendrikpolder. Over een afstand van drie kilometer wordt een veiligheidsduin aangelegd die de waterkerende functie van de oude dijk zal overnemen.

Liesbeth De Keukelaere, VITO: “Het probleem met de huidige monitoringtechnieken is dat ze op elk moment maar een beperkt aantal meetpunten laten zien. Dit terwijl een sedimentpluim zich ettelijke kilometers kan uitstrekken en continu muteert qua vorm, door stromingen en getijden.”

De drones schieten met hun multispectrale camera’s beelden die een nauwkeurige kwantitatieve analyse toelaten van de sedimentconcentraties. Die concentraties worden door de software automatisch en in real time herkend, en vervolgens onmiddellijk gematcht aan de juiste locatie.

De Keukelaere: “Een drone die vliegt op een hoogte van 120 meter kan in één beeldopname een wateroppervlak van liefst een volledig voetbalveldgroot bestrijken.”

Volgens Emile Lemey, environmental engineer bij Jan De Nul Group, bespaart de monitoringtechniek (die voor alle duidelijk nog in de demofase zit) tijd, mankracht en brandstof. << (Guy Leysen) (bron: VITO) (foto: Jan De Nul Group)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

Radboud Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen zijn een stap verder in het ontwikkelen van een nieuwe technologie, waarbij informatie weggeschreven wordt op een keten van moleculen.

Stoom in uw bedrijf - artikel

Een stoominstallatie bestaat uit vier grotere gehelen: stoomproductie, stoomdistributie, stoomverbruikers en condensaatafvoer. Elk deel heeft een invloed op het totaalrendement.

Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Op 27 en 28 januari vindt de tiende editie plaats van Intersolution, een netwerk- en vakbeurs voor zonne-energie. De belangrijkste specialisten uit de branche worden samengebracht.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners