Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Daarom start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’.

Trefwoorden: #communicatie, #Digital Gateway 2 Government, #digitalisering, #douane, #logistiek, #VIL

Lees verder

Nieuws

( Foto: gyn9037 - 123RF )

ENGINEERINGNET.BE - In de gateways is de communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten zoals de douane, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) van groot belang voor een vlotte afhandeling van goederen.

De huidige processen werken vaak vertragend op de afhandeling van de goederenstromen en de foutenlast is relatief hoog. Dit heeft een negatieve invloed op de concurrentiepositie van de gateways. Een vlotte en kostenefficiënte doorstroming van goederen is immers cruciaal voor de dienstverlening van de gateways aan hun internationaal cliënteel.

In vele gevallen zijn er op dit moment geen IT-systemen beschikbaar. Waar die er wel zijn, is er nood aan een goed werkende (digitale) noodprocedure die voorkomt dat, in geval van technische problemen of onderhoud aan de IT-systemen, het hele proces van aangifte en aanzuivering zware vertraging oploopt.

VIL brengt voor dit project 14 bedrijven samen om een gezamenlijke oplossing uit te werken. Ook de AAD&A (Algemene Administratie Douane & Accijnzen) van de FOD Financiën en het FAVV zullen een actieve rol opnemen in de stuurgroep van het project.


Dit zijn de deelnemers aan dit project:
Aviapartner, Brussels Airlines, Brussels Airport Company, Crossroad Communications, Intris, Liège Airport, Luchthaven Oostende, Port of Zeebrugge, Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium en WFS.