GBM Works test vibro-drillen van monopiles

Bedrijfsnieuws 21/03/2019 5:49:06

Bij deze geluidsarme en snellere methode worden de fundatiepalen, ofwel monopiles, voor windturbines door middel van trilelementen aan de onderkant van de paal in de zeebodem gebracht.

Lees hieronder verder   
Verwant

Maritieme waterstofdrone vliegt langer en op groene brandstof

Investeren in ManuTech start- en scale-ups populair in Antwerpen of Leuven

Umicore neemt nieuwe Koreaanse productiefabriek in gebruik

Studententeam wil prijzen pakken met nieuwe elektrische racewagen

GBM Works test vibro-drillen van monopiles

3D geprint poreus mes snijdt onder druk

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In tegenstelling tot heien wordt de kracht dus niet van bovenaf in de paal gebracht, maar gebruikt men het gewicht van de paal zelf om deze te installeren.

GBM Works, een spin-off van de Nederlandse TU Delft, ontwikkelde de vibro-drill-methode, waarop een patent is aangevraagd. De eerste kleinschalige proeven vonden in 2017 op de Maasvlakte plaats. Dit is een interessante testlocatie omdat de zandbodem dezelfde is als de zeebodem.

Tijdens de daaropvolgende proeven werd steeds meer en steeds groter equipment ingezet. Eind 2018 trilde GBM Works een plaat van 16 ton de bodem in.

Joris van Rossem, Test and Logistics Engineer bij GBM Works: “Het hameren van een monopile maakt veel geluid, wat schadelijk is voor het ecosysteem. Onze methode is geluidsarm, waardoor we geen dure geluidswerende schermen om de monopile heen te hoeven te plaatsen."

"We krijgen de paal ook sneller de grond in dan met klassieke hamermethoden. Omdat de trillingselementen bij de installatie al op de pile bevestigd zitten kan er sneller gewerkt worden en zijn we minder afhankelijk van weersomstandigheden. Trillen aan de onderkant veroorzaakt bovendien minder schade door materiaalmoeheid. Hierdoor kunnen de monopiles in de toekomst wellicht lichter worden uitgevoerd.”

Door deze voordelen zijn naar verwachting miljoenen euro’s te besparen bij het aanbrengen van de fundatie voor windturbines, wat uiteindelijk weer leidt tot een lagere kostprijs voor windenergie.

Het bedrijf zal halverwege 2019 een vierde pilot uitvoeren, waarbij voor het eerst een echte, relatief kleine monopile de zeebodem wordt ingetrild. Er wordt momenteel gezocht naar een geschikte locatie.

Van Rossem: “We willen vier weken lang penetratietests uitvoeren, om de betrouwbaarheid en de snelheid van de methode verder te testen. Ook meten we het geluid, hoe stevig de palen staan en wat hun draagkracht is. << (Lydia Heida) (foto: Port of Rotterdam)

ACHTERGROND
GBM Works wil de vibro-drill-methode vanaf 2021 op de markt te brengen.

SIF, Van Oord, TU Delft, Deltares en Havenbedrijf Rotterdam zijn als industrie- en kennispartners aangehaakt om de verdere ontwikkeling van de vibro-drill-methode te faciliteren en pilots financieel te ondersteunen. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Antwerpse chemiebedrijven gaan dokwater als proceswater gebruiken

Een nieuw te bouwen ontziltingsinstallatie in de haven van Antwerpen zal vanaf begin 2024 brak dokwater oppompen en omzetten in hoogwaardig proceswater voor de chemiesector.

Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

Siemens en Cloostermans hebben samen de eerste machine ter wereld ontwikkeld, die zich met behulp van AI herprogrammeert en herconfigureert om zo alle types producten en verpakkingen aan te kunnen.

Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning

Sandvik Coromant, wereldleider in verspanende bewerkingen, en softwarebouwer Autodesk slaan de handen in elkaar om het gebruik van Computer-Aided Manufacturing (CAM) te vereenvoudigen.

Standaardmethodes voor meten van plastic vervuiling in ontwikkeling

Doel van het EU-project EUROqCHARM, met onder meer ILVO, is op Europees niveau afgestemde methodes vastleggen voor de bepaling en opvolging van milieuvervuiling met plastic.

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

Volvo Cars, DFDS en Lineas brengen transport per boot, trein en vrachtwagen op een efficiënte manier samen. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming gebeurt nu tot 30% sneller.

Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens

Addax Motors uit Deerlijk, de enige Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen euro via een kapitaalverhoging.

Engineeringnet Magazine 153 is onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Serious Game Circonopoly helpt om jongeren circulair te denken

POM West-Vlaanderen lanceert de online game Circonopoly om jongeren in de wereld van circulaire economie onder te dompelen. Dit spel is ontwikkeld voor de derde graad secundair onderwijs.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners