Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Onderzoek & Wetenschap 17/04/2019 10:32:17

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

Eerste turbines grootste Belgisch offshore windpark geïnstalleerd

Energie-efficiëntie productieprocessen dankzij ELGi Compressoren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

(23/6) Colruyt Group ontwikkelt unieke Vertical Farm

(23/6) VIL-project toont weg naar circulaire logistiek in textielsector

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ‘Een brandstofcelauto zet waterstof om in elektra, warmte en schoon water,' aldus Esther Park Lee, onderzoeker bij TU Delft. 'Een stilstaande waterstofauto kan elektra aan het stroomnet leveren en zo als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.’

In een dergelijk energiesysteem veranderen de traditionele rollen van consumenten en leveranciers. Dat zie je nu al bij huishoudens die overtollige energie van hun zonnepanelen aan het net leveren. Zij zijn zogenaamde prosumers geworden: ze gebruiken én produceren energie.

Ook leidt dit tot de opkomst van nieuwe dienstverlening, zoals door aggregators. Dit zijn partijen die namens groepen huishoudens of bedrijven bemiddelen tussen de flexibele vraag en aanbod van elektra.

Esther Park Lee onderzocht de interacties tussen prosumers en aggregators in een systeem waarin brandstofcelauto’s elektra leveren aan het net: het vehicle-to-grid-systeem.

Op basis van realistische mobiliteitsgegevens ontwierp Lee simulaties voor verschillende situaties. ‘Net als de energievraag vertoont de beschikbaarheid van de auto voor het energiesysteem fluctuaties’, vertelt ze.

Lee bekeek hoe verschillende contractvormen zijn in te zetten om het aanbod van vehicle-to-grid-energie, en dus de betrouwbaarheid van het systeem, te vergroten.

Het is bijvoorbeeld mogelijk uit te gaan van een minimumprijs waartegen de bestuurder diens auto inzet voor het leveren van vehicle-to-grid-energie. Of van een bepaalde hoeveelheid energie die beschikbaar moet blijven voor de autobezitter gedurende een bepaalde tijd.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoe het potentieel van brandstofcelauto’s is te benutten, met behulp van contracten die de regels voor beschikbaarheid en grensvoorwaarden definiëren.

Het onderzoek van Lee maakt deel uit van het ‘Car as Power Plant’-project, dat alle aspecten van een vehicle-to-grid-energiesysteem onderzoekt.

Ook onderzoekt TU Delft de rol van waterstof binnen de energietransitie, zoals het gebruik van het gasnetwerk voor het transport van groen waterstofgas. << (Lydia Heida) (foto: WaterstofNet)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe techniek geeft sneller resultaten leveraandoening

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer UZA/UAntwerpen, zorgt voor betere detectie van leveraandoeningen door de autofluorescerende eigenschappen van lipofuscine in te zetten.

Jan Verhaeghe, Agesia: passie voor composieten - topingenieur

“Ik ben nog steeds in de running”, zegt Jan Verhaeghe (66). Hij golft nu bij de senioren. Daar is ’t van: ‘En wat hebt gij gedaan?’ In de plaats van ‘wat doe je nog?’

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

TNO, Eurotron, Groenleven en SIEC ontwikkelen een nieuw zonnepaneel dat meer stroom genereert en de elektriciteitskosten verlaagt in vergelijking met conventionele panelen.

Lapp introduceert Ölflex Servo one cable solutions

Door stijgende energieprijzen en strenge normeringen neemt de wereldwijde vraag naar energiezuinige motoren steeds meer toe. Lapp is de eerste kabelfabrikant om one cable solutions te leveren.

Ingenieursbureau Betic onder dak bij VK Architects & Engineers

VK Architects & Engineers heeft onlangs het Luxemburgse ingenieursbureau Betic overgenomen. Hiermee krijgen hun internationale groeiambities steeds meer vorm.

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Het Vlaams-Nederlandse Interregproject SUNOVATE ontwikkelt en integreert infrarood-licht regulerende, gepigmenteerde polymeerfolies in zonnepanelen en ramen.

Kunstmatige huid laat robots zweten

TU Eindhoven ontwikkelt een coating die actief en herhaaldelijk stoffen kan afgeven en opnemen onder invloed van radiogolven, voor onder meer genezen van wonden, robots en Virtual Reality.

Markus Steilemann wordt voorzitter van PlasticsEurope

Covestro CEO Markus Steilemann (50) is de nieuwe voorzitter van PlasticsEurope, de vereniging van kunststofproducenten in Europa. Hij volgt Javier Constante van Dow Chemical op.

Permanente en veilige gegevensbewaking op afstand

Met B&R kunnen machinebouwers een permanente verbinding tot stand brengen met installaties en machines in het veld. Met LogTunnel kunnen gegevens van machines op een centrale locatie worden gearchiveerd. Eventuele onregelmatigheden in de prestaties kunnen vroegtijdig worden opgespoord om de maximale beschikbaarheid te behouden.

Partners