Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Onderzoek & Wetenschap 17/04/2019 10:32:17

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Flanders Make belangrijke partner in Europees HighLite project

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Focus Open Innovation Challenge op innovatieve offshore windtoepassingen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ‘Een brandstofcelauto zet waterstof om in elektra, warmte en schoon water,' aldus Esther Park Lee, onderzoeker bij TU Delft. 'Een stilstaande waterstofauto kan elektra aan het stroomnet leveren en zo als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.’

In een dergelijk energiesysteem veranderen de traditionele rollen van consumenten en leveranciers. Dat zie je nu al bij huishoudens die overtollige energie van hun zonnepanelen aan het net leveren. Zij zijn zogenaamde prosumers geworden: ze gebruiken én produceren energie.

Ook leidt dit tot de opkomst van nieuwe dienstverlening, zoals door aggregators. Dit zijn partijen die namens groepen huishoudens of bedrijven bemiddelen tussen de flexibele vraag en aanbod van elektra.

Esther Park Lee onderzocht de interacties tussen prosumers en aggregators in een systeem waarin brandstofcelauto’s elektra leveren aan het net: het vehicle-to-grid-systeem.

Op basis van realistische mobiliteitsgegevens ontwierp Lee simulaties voor verschillende situaties. ‘Net als de energievraag vertoont de beschikbaarheid van de auto voor het energiesysteem fluctuaties’, vertelt ze.

Lee bekeek hoe verschillende contractvormen zijn in te zetten om het aanbod van vehicle-to-grid-energie, en dus de betrouwbaarheid van het systeem, te vergroten.

Het is bijvoorbeeld mogelijk uit te gaan van een minimumprijs waartegen de bestuurder diens auto inzet voor het leveren van vehicle-to-grid-energie. Of van een bepaalde hoeveelheid energie die beschikbaar moet blijven voor de autobezitter gedurende een bepaalde tijd.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoe het potentieel van brandstofcelauto’s is te benutten, met behulp van contracten die de regels voor beschikbaarheid en grensvoorwaarden definiëren.

Het onderzoek van Lee maakt deel uit van het ‘Car as Power Plant’-project, dat alle aspecten van een vehicle-to-grid-energiesysteem onderzoekt.

Ook onderzoekt TU Delft de rol van waterstof binnen de energietransitie, zoals het gebruik van het gasnetwerk voor het transport van groen waterstofgas. << (Lydia Heida) (foto: WaterstofNet)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners