Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Onderzoek & Wetenschap 17/04/2019 10:32:17

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Lees hieronder verder   
Verwant

Clinchen onder stroom - artikel

Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Cool & Comfort Conferences 2020

CEME Charleroi

donderdag 17 september 2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ‘Een brandstofcelauto zet waterstof om in elektra, warmte en schoon water,' aldus Esther Park Lee, onderzoeker bij TU Delft. 'Een stilstaande waterstofauto kan elektra aan het stroomnet leveren en zo als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.’

In een dergelijk energiesysteem veranderen de traditionele rollen van consumenten en leveranciers. Dat zie je nu al bij huishoudens die overtollige energie van hun zonnepanelen aan het net leveren. Zij zijn zogenaamde prosumers geworden: ze gebruiken én produceren energie.

Ook leidt dit tot de opkomst van nieuwe dienstverlening, zoals door aggregators. Dit zijn partijen die namens groepen huishoudens of bedrijven bemiddelen tussen de flexibele vraag en aanbod van elektra.

Esther Park Lee onderzocht de interacties tussen prosumers en aggregators in een systeem waarin brandstofcelauto’s elektra leveren aan het net: het vehicle-to-grid-systeem.

Op basis van realistische mobiliteitsgegevens ontwierp Lee simulaties voor verschillende situaties. ‘Net als de energievraag vertoont de beschikbaarheid van de auto voor het energiesysteem fluctuaties’, vertelt ze.

Lee bekeek hoe verschillende contractvormen zijn in te zetten om het aanbod van vehicle-to-grid-energie, en dus de betrouwbaarheid van het systeem, te vergroten.

Het is bijvoorbeeld mogelijk uit te gaan van een minimumprijs waartegen de bestuurder diens auto inzet voor het leveren van vehicle-to-grid-energie. Of van een bepaalde hoeveelheid energie die beschikbaar moet blijven voor de autobezitter gedurende een bepaalde tijd.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoe het potentieel van brandstofcelauto’s is te benutten, met behulp van contracten die de regels voor beschikbaarheid en grensvoorwaarden definiëren.

Het onderzoek van Lee maakt deel uit van het ‘Car as Power Plant’-project, dat alle aspecten van een vehicle-to-grid-energiesysteem onderzoekt.

Ook onderzoekt TU Delft de rol van waterstof binnen de energietransitie, zoals het gebruik van het gasnetwerk voor het transport van groen waterstofgas. << (Lydia Heida) (foto: WaterstofNet)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Organische elektronica: nog veel te doen - artikel

OLED-schermen zijn hét succesproduct van de organische elektronica. Ferme kleuren en diep, écht zwart. Pixels schitteren op organische, koolstofgebaseerde halfgeleiders maar zonder 'backlight'.

Efficiëntere scheepvaartbegeleiding en planning in Antwerpse Haven

Om het verkeer in de haven veiliger en vlotter te laten verlopen, zet Port of Antwerp digitale oplossingen in, alsmede een mobiel team voor toezicht en handhaving en hybride vaartuigen.

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Op haar vestiging in Tessenderlo gebruikt chemiebedrijf Vynova een nieuwe installatie, die restwarmte inzet voor stoomproductie. Goed voor een dalend energieverbruik en lagere CO2-uitstoot.

Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

John Cockerill lanceert het fonds Industrya voor industriële transformatie, samen met FPIM, SRIW & W.IN.G, Noshaq en LRM. Met een incubator en accelerator voor start-ups en scale-ups.

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Partners