Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

TU Delft onderzoekt hoe geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken zijn als elektriciteitscentrale, en hoe het aanbod van energie en de betrouwbaarheid van zo'n systeem zijn te vergroten.

Trefwoorden: #aggregators, #brandstofcel, #Car as Power Plant, #duurzame energie., #elektra, #energie, #Esther Park Lee, #gasnetwerk, #prosumers, #simulaties, #stroomnet, #TU Delft, #vehicle-to-grid, #waterstof

Lees verder

research

( Foto: WaterstofNet )

ENGINEERINGNET.BE - ‘Een brandstofcelauto zet waterstof om in elektra, warmte en schoon water,' aldus Esther Park Lee, onderzoeker bij TU Delft. 'Een stilstaande waterstofauto kan elektra aan het stroomnet leveren en zo als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.’

In een dergelijk energiesysteem veranderen de traditionele rollen van consumenten en leveranciers. Dat zie je nu al bij huishoudens die overtollige energie van hun zonnepanelen aan het net leveren. Zij zijn zogenaamde prosumers geworden: ze gebruiken én produceren energie.

Ook leidt dit tot de opkomst van nieuwe dienstverlening, zoals door aggregators. Dit zijn partijen die namens groepen huishoudens of bedrijven bemiddelen tussen de flexibele vraag en aanbod van elektra.

Esther Park Lee onderzocht de interacties tussen prosumers en aggregators in een systeem waarin brandstofcelauto’s elektra leveren aan het net: het vehicle-to-grid-systeem.

Op basis van realistische mobiliteitsgegevens ontwierp Lee simulaties voor verschillende situaties. ‘Net als de energievraag vertoont de beschikbaarheid van de auto voor het energiesysteem fluctuaties’, vertelt ze.

Lee bekeek hoe verschillende contractvormen zijn in te zetten om het aanbod van vehicle-to-grid-energie, en dus de betrouwbaarheid van het systeem, te vergroten.

Het is bijvoorbeeld mogelijk uit te gaan van een minimumprijs waartegen de bestuurder diens auto inzet voor het leveren van vehicle-to-grid-energie. Of van een bepaalde hoeveelheid energie die beschikbaar moet blijven voor de autobezitter gedurende een bepaalde tijd.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoe het potentieel van brandstofcelauto’s is te benutten, met behulp van contracten die de regels voor beschikbaarheid en grensvoorwaarden definiëren.

Het onderzoek van Lee maakt deel uit van het ‘Car as Power Plant’-project, dat alle aspecten van een vehicle-to-grid-energiesysteem onderzoekt.

Ook onderzoekt TU Delft de rol van waterstof binnen de energietransitie, zoals het gebruik van het gasnetwerk voor het transport van groen waterstofgas.