Zelfrijdende shuttlebus getest op Brussels Airport

Bedrijfsnieuws 14/05/2019 15:07:37

De komende dagen maakt de shuttle van constructeur 2getthere naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord. Hierbij wordt de technologie getest in een reële omgeving.

Lees hieronder verder   
Verwant

Belfius en Lab Box investeren 7 miljoen euro in Skipr

Efficiëntere scheepvaartbegeleiding en planning in Antwerpse Haven

Internationaal consortium lanceert project rond logistiek van de toekomst

Realistisch geautomatiseerde logistiek voor uw productieomgeving

6 genomineerden voor Leeuw van de Export 2020 bekend gemaakt

Project rond efficiëntere ophaling van stedelijk bedrijfsafval

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen.

In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding. Op Brussels Airport is het uiteindelijke doel dat de zelfrijdende shuttle autonoom door gemengd verkeer navigeert.

De zelfrijdende elektrische bus volgt virtuele routes waarbij deze continu zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Als de zelfrijdende elektrische busjes verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar blijken, kunnen ze op regelmatige tijdstippen op en neer rijden tussen de verschillende punten. De shuttle zal rijden met een snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren.

De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren.

Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.

De proefritten dit jaar op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht dienen om de technologie te testen. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld.

In de loop van 2020 vinden langere testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo bedrijvenzone. Doel is om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden. Ook worden dan de dispatchcentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het doel om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Partners