Jan De Nul Group laat nieuw ‘groen’ baggerschip te water

Sleephopperzuiger Sanderus werd uitgerust met een uitgekiend systeem voor de behandeling van uitlaatgassen en ging onlangs te water op de Keppel Offshore & Marine scheepswerf in Singapore.

Trefwoorden: #dieselpartikelfilter, #elektrisch, #filter, #generator, #jack-up installatieschip, #Jan De Nul, #katalytisch reductiesysteem, #Keppel Offshore & Marine, #omvormer, #Sanderus, #scheepswerf, #Singapore, #sleephopper, #systeem, #uitlaatgassen, #uitstoot, #Voltaire

Lees verder

Techniek

( Foto: Jan De Nul Group )

ENGINEERINGNET.BE - Dit ‘groene’ schip is het eerste van twee identieke middelgrote sleephopperzuigers in aanbouw op de Keppel O&M scheepswerf in Singapore. Beide schepen zijn uitgerust met een uitgekiend systeem dat de uitstoot in twee fasen filtert.

Alle nieuwe schepen van Jan De Nul hebben nu zo'n systeem dat een selectief katalytisch reductiesysteem en een dieselpartikelfilter omvat. Deze technologie voldoet aan de strengere Europese EURO STAGE V-richtlijnen inzake emissies op het land en op binnenwateren.

In totaal ontwierp Jan De Nul Group zes schepen met een ultra-lage uitstoot: vijf sleephopperzuigers en één offshore jack-up installatieschip, de Voltaire.

Drie hopperzuigers van 3.500 m³, waarvan de eerste in juli 2018 te water is gelaten, zijn intussen opgeleverd en onderweg naar hun eerste project. Het identieke zusje van sleephopper Sanderus is nog in aanbouw, alsmede de Voltaire.

De Sanderus heeft een laadcapaciteit van 6.000 m³. Het schip combineert een geringe diepgang met een hoge wendbaarheid, waardoor het heel geschikt is voor werken op plaatsen met weinig manoeuvreerruimte.

De nieuwe sleephopper heeft een dieselelektrische aandrijving: de baggerinstallatie en propulsie worden elektrisch aangedreven met behulp van frequentieomvormers. Zo kan ieder onderdeel van het proces optimaal werken.

Het elektrische vermogen voor de aandrijvingen aan boord wordt opgewekt door drie dieselgeneratorsets, die belastingafhankelijk automatisch zijn op te starten of te stoppen.

Ook resulteert de asymmetrische belastingverdeling over de verschillende diesels in een verminderd brandstofverbruik. Al deze maatregelen leiden tot in een lager stookolieverbruik dan alle andere schepen in die klasse.