Rittal bouwt slimme fabriek

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

Trefwoorden: #Industrie 4.0, #kastenbouwer, #Rittal

Lees verder

Magazine

( Foto: Rittal )

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Rittal overstijgt zichzelf als pure producent en pionier in de digitalisering van dit productieproces. In het Duitse Haiger bouwde het een slimme fabriek waar compacte behuizingen volautomatisch van de band rollen. Klaar voor industrie 4.0.

“Digitalisering kan je niet kopen, je moet er zelf voor zorgen”, zegt eigenaar prof. Friedhelm Loh. Zo gezegd, zo gedaan. Rittal bouwde een slimme fabriek waar de productie van de AX en KX lijnen volledig geautomatiseerd verloopt.

Een investering van maar liefst 250 miljoen euro. Het bedrijf koos er ook voor om haar Loh Academy uit te bouwen en de eigen werknemers om te scholen. “Als je medewerkers extern aantrekt, moeten die het bedrijf eerst leren kennen. Onze mensen kennen het bedrijf en weten waar we vandaan komen.”

Als het goed is, rollen er in de slimme fabriek straks dagelijks 9.000 kasten van 150 verschillende types van de band. “Bij de nieuwste behuizing is er 30% minder installatietijd nodig. De onderdelen kunnen zonder tools flexibeler geïntegreerd worden dan vroeger. Nochtans is de bekabeling vandaag veel complexer geworden. Dankzij beter kabelmanagement kunnen we nu in een kleinere behuizing een derde meer ruimte bieden”, verduidelijkt Managing Director Business Units and Marketing Uwe Scharf.

Dr.-Ing. Karl-Ulrich Köhler (CEO) licht toe hoe Rittal inschakelde op industrie 4.0.

“Klanten kunnen deze standaardkast nu ook heel eenvoudig zelf identificeren via een meegeleverde QR-code. Ze kunnen sneller aan de slag met de kasten en dat maakt hen tegelijkertijd competitiever.” Niet alleen is de nieuwste behuizing compacter en slimmer. De manier waarop die wordt gemaakt, is innovatief. “Het is een lang leerproces geweest. Gedurende 17 weken, goed voor 3.000 uren, hebben we het geautomatiseerde productieproces volledig gesimuleerd. Op basis hiervan is de IT-infrastructuur opgebouwd voor de productie en is de basis van 4.0 gelegd”, legt Managing Director Production Carsten Röttchen uit.

“Uit de 11,2 terabyte aan data die we nu dagelijks binnenkrijgen, selecteren we de meest essentiële om die verder te analyseren.” Dit moet er allemaal toe leiden dat fouten of defecten in de productie, maar ook in de componenten, elektriciteitsnetten en de logistiek op een betrouwbare manier voorspelbaar worden. Door de tussenkomst van mensen in die processen te beperken, verkleint ook daar de foutenmarge.

“Probleemloos ordermanagement en afhandeling worden mee volledig geïntegreerd in de verregaand geautomatiseerde fabriek. Dat maakt dat de standaardproducten en accessoires continu beschikbaar kunnen zijn en wij binnen de 48 uur kunnen leveren in heel Europa”, vult Röttchen aan.

De wereld digitaliseren begint bij jezelf, dus. Door de nieuwste behuizing op een slimme manier te vervaardigen, slaat de kastenbouwer twee vliegen in één klap. “We zetten het nieuwe productieproces eerst zelf op punt vooraleer we het aan de klant aanbieden”, beklemtoont dr. Thomas Steffen, Managing Director Research and Development.

“De digitalisering van Rittal is belangrijk om onze corebusiness te kunnen uitbreiden. Opzet is ook om nieuwe servicemodellen aan de klant aan te bieden. In de cloud kunnen we de meest actuele informatie over de producten ter beschikking stellen. Klanten die op onze app zijn aangesloten, kunnen die informatie en de hele levensloop van het product te allen tijde onmiddellijk raadplegen.

Langs deze weg krijgen wij ook feedback van de klant. Ideaal om snel het probleem te analyseren en de oplossing aan te reiken.” Dat is industriële intelligentie tussen mensen, machines en gegevens ten top, oftewel industrie 4.0.

Verwacht wordt dat de slimme fabriek in het najaar volledig operationeel zal zijn. De nieuwe compacte behuizingen in plaatstaal zullen in België beschikbaar zijn vanaf augustus.


Door Elke Lamens