Imec verdubbelt energiedichtheid vaste-stof batterijen

Onderzoek & Wetenschap 20/06/2019 11:38:07

Imec, partner in EnergyVille, kondigt een vaste-stof Li-metaal batterijcel aan met een ongeziene energie­densiteit van 400 Wh per liter met een laadsnelheid van 0.5C (2 uur).

Lees hieronder verder   
Verwant

Subsidies voor efficiënt stoomgebruik - artikel

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Burgers investeerden mee in zonnedak Leuvense brouwerij

Borealis vergroent door aankoop hernieuwbare energie

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De huidige herlaadbare Li-ion batterijtechnologie heeft nog wat ruimte om te verbeteren, maar niet voldoende om bijvoorbeeld de radius en autonomie van elektrische voertuigen significant te verbeteren. Daarom wordt getracht het natte elektrolyt te vervangen door een vast materiaal.

Hierdoor wordt het mogelijk om de energiedensiteit van de cel verder te verbeteren, zelfs voorbij cellen gebaseerd op een vloeibare elektrolyt. Het vaste elektrolyt van imec heeft een exceptioneel hoog geleidingsvermogen tot 10 mS/cm met een potentieel tot zelfs nog hogere vermogens.

Kenmerkend voor het nieuw materiaal is dat het wordt gehanteerd als een vloeistof - door middel van een nat chemische coating. Pas wanneer het op zijn plaats zit in de holtes van de poreuze elektrodes wordt de vloeibare precursoroplossing omgezet in een vaste-stof. Zo kan men maximaal contact maken met de actieve poederelektrodes, zoals dit ook bij vloeibare elektrolyten het geval is.

Door het gebruik van vaste-stof nanocomposiete elektrolyten in combinatie met een standaard lithium-ijzerfosfaat (LFP) kathode en lithium metaal anode, heeft imec een verbeterde batterij ontwikkeld met een energiedichtheid van 400 Wh/liter aan een laadsnelheid van 0.5C (2 uur), een recordcombinatie voor een vaste-stof batterij.

Met dit resultaat heeft imec de resultaten van het afgelopen jaar al kunnen verdubbelen, en volgt daarbij de roadmap om uiteindelijk een densiteit van meer dan 1.000Wh/liter te bereiken aan een laadsnelheid van 2-3C (minder dan een half uur).

Bijkomend werd er gestart met de opschaling van de processen en cellen in een state-of-the-art labo voor deze nieuwe vaste-stof batterijtechnologie, inclusief een 300 m² pilootlijn voor batterij-assemblage dat een dry room omvat van 100m².

Deze conventionele A4 sheet-to-sheet lijn is ideaal geschikt voor nat coating van dit innovatieve vaste-stof elektrolyt. Zo kan de assemblage van de nieuwe cellen mits kleine modificaties uitgevoerd worden op bestaande ontwikkelingslijnen voor Li-ion batterijen met vloeibare elektrolyten. Dit wil zeggen dat de nieuwe technologie geen dure investeringen vraagt om over te schakelen van natte naar vaste-stof cellen.

De nieuwe pilootlijn is gevestigd op Campus EnergyVille en maakt het mogelijk prototypes van pouch cellen te ontwikkelen met een capaciteit tot 5Ah capaciteit. Het is daarmee klaar om een hoeksteen te worden voor onderzoeksgroepen en bedrijven die verder willen inzetten op R&D-projecten rond dit soort batterijen. << (Guy Leysen) (bron en foto: EnergyVille)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

Radboud Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen zijn een stap verder in het ontwikkelen van een nieuwe technologie, waarbij informatie weggeschreven wordt op een keten van moleculen.

Stoom in uw bedrijf - artikel

Een stoominstallatie bestaat uit vier grotere gehelen: stoomproductie, stoomdistributie, stoomverbruikers en condensaatafvoer. Elk deel heeft een invloed op het totaalrendement.

Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Op 27 en 28 januari vindt de tiende editie plaats van Intersolution, een netwerk- en vakbeurs voor zonne-energie. De belangrijkste specialisten uit de branche worden samengebracht.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners