Aannemer werken E17 herleidt CO2-uitstoot tot een minimum

Willemen Infra voert sinds half juni structurele onderhoudswerken uit op de E17. Bijzonder is dat zowel de top- als onderlaag wordt aangelegd met Asfalt bij Verlaagde Temperatuur (AVT).

Trefwoorden: #asfalt, #Asfalt bij Verlaagde Temperatuur, #Asfalt met Verhoogde Stijfheid, #Willemen Infra

Lees verder

Techniek

( Foto: Willemen Infra )

ENGINEERINGNET.BE - Willemen Infra maakte in 2014 voor het eerst gebruik van AVT of ‘groen asfalt’. Dat asfalt wordt geproduceerd en geplaatst aan een lagere temperatuur waardoor er minder CO2 vrijkomt.

Dit milieuvriendelijke asfalt is even slijtvast als de gewone variant en ook aan de remafstand en waterafvoer verandert er niets. Het asfalt is bovendien beter voor de gezondheid en het comfort van de wegenwerkers omdat het minder geur- en rookhinder veroorzaakt.

Bijzonder in dit project (E17 tussen Zwijnaarde en Destelbergen) is dat onderlaag, 28.000 ton Asfalt met Verhoogde Stijfheid (AVS), het eerste officieel geregistreerde mengsel is volgens de nieuwste versie van het standaardbestek (SB250 v4.1).

Het asfalt is geproduceerd met de maximaal toegelaten hoeveelheid gerecycleerde asfaltgranulaten (7.000 ton). Net als de AVS-onderlaag werd ook de bovenlaag (12.000 ton SMA-D2) geproduceerd door middel van een schuimtechniek die additieven overbodig maakt.

Bij de productie van dit asfalt (40.000 ton in totaal) wordt in vergelijking met de klassieke methode ongeveer 150 ton CO2 bespaard. Dat is het equivalent van de jaaruitstoot van 20 woningen of de gemiddelde daguitstoot van 18.500 auto’s.