Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Bedrijfsnieuws 11/07/2019 13:26:44

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

BAM neemt ’s werelds eerste elektrische wals in gebruik

Bio-asfalt op basis van lignine krijgt impuls

Drones speuren watervervuiling in Antwerpse haven op (+video)

Grootschalig onderzoek naar microplastics in compost

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De levenscyclus van een tankcontainer begint gewoonlijk bij het vervoeren van de meest kwetsbare producten: voedingsmiddelen zoals bier.

Door na iedere lading de tank grondig te reinigen en op CO2-druk te zetten, blijft er geen zuurstof achter en kan de container de eerste periode dienst doen in bijvoorbeeld de biersector.

Daarna kunnen er andere voedingsmiddelen in de tankcontainer worden vervoerd, weer later vetten en oliën en uiteindelijk eindigt de cyclus na een paar jaar in de chemische industrie. De wet- en regelgeving omtrent vorige ladingen van tankcontainers is strikt.

Door de inzet van de Mega-Inliner verloopt die cyclus anders, vertelt Jaap de Jong, directeur Business Development Central Europe van het Nederlandse bedrijf Mega-Inliner. "De kunststof zak in de container zorgt ervoor dat er na iedere lading opnieuw een maagdelijke tank overblijft."

"Zo kun je de container bijvoorbeeld inzetten om vanuit Nederland bier naar Azië te transporteren en vervolgens latex mee terug te nemen. Dat is in het huidige systeem ondenkbaar. Je hebt niet te maken met 'previous load restrictions' en kunt de hele boekhouding met bijbehorende kosten rond vorige ladingen elimineren."

Bij Mega-Inliner kunnen klanten tankcontainers leasen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor de inliners. De inliner is inzetbaar voor alle vloeibare, niet gevaarlijke goederen en zijn eenmalig te gebruiken.

Deze wordt als een opgerolde tandpastatube van zeventien kilo in de container gelegd en rolt zichzelf af bij het vullen van de tankcontainer. De zak beschermt tegen omgevingsinvloeden en neemt besmettingsgevaar van levensmiddelen weg.

De Jong: "Gewoonlijk worden tanks leeggezogen, wij drukken lucht tegen de buitenkant van de inliner in de tank en persen die leeg. Er blijft zo minder residu achter."

"De Mega-Inliner is gemaakt van een goedgekeurde polyethyleen multi-layer folie, die geheel recyclebaar is. We willen het liefst binnen twee jaar werken met volledig biologisch afbreekbaar materiaal."

Belangrijkste voordelen van de Mega-Inliner zijn het vervallen van de restricties door voorgaande ladingen en de besparing van de rit van en naar een cleaning station na iedere lading.

Ook bespaart dit zo'n 2.000 liter water en schoonmaakmiddelen per spoelbeurt. Tenslotte is er nog een positief effect op de levensduur van de container. << (Lydia Heida) (foto: Mega-Inliner)

Video: invoeren van de mega-inliner

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners