DP World Antwerp bespaarde 90.000 vrachtwagenritten

Bedrijfsnieuws 18/07/2019 8:22:45

Uit het duurzaamheidsverslag 20017-2018 van DP World Antwerp blijkt nog dat in vier jaar tijd de CO2-uitstoot met bijna 11.000 ton verminderde door de inzet van windmolens en biogas.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lancering digitale marktplaats voor logistieke bedrijven

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

Last-mile problematiek buiten de stad aangepakt

River Terminal Wielsbeke krijgt renovatie en uitbreiding

Nieuw coördinatiecentrum voor scheepvaart in Antwerpse haven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Antwerp Gateway, de containerterminal die DP World Antwerp uitbaat met een capaciteit van 2,5 miljoen TEU, verbruikt jaarlijks 30,5 miljoen kWh elektriciteit en ruim zes miljoen liter diesel.

“De duurzaamheidsinspanningen die wij doen hebben door de schaal van onze activiteiten een enorme impact op het totale energieverbruik en de uitstoot van de Antwerpse haven”, zegt Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp.

Met de uitbreiding van de haven in het vooruitzicht steekt het bedrijf een tandje bij om de Antwerpse haven voor te bereiden op een duurzame toekomst. DP World Antwerp wil onder meer tegen het einde van dit jaar nog ruim 2% minder CO2 uitstoten.

Door de traditionele straddle carrier operaties verder om te bouwen naar geautomatiseerde stapelkranen wil DP World Antwerp het verbruik en de uitstoot terugdringen. Een automatische kraan verbruikt immers de helft minder energie dan een straddle carrier.

De straddle carriers die behouden blijven worden systematisch vervangen door hybride voertuigen, om het dieselverbruik nog verder te laten dalen. Ook door meer containers over het spoor te vervoeren, in plaats van met vrachtwagens, kan de uitstoot en het verbruik van het containertransport ingeperkt worden.

In 2018 werd 59,5% van de containers vervoerd met vrachtwagens, 35,3% ging via de binnenvaart, en 5,2% ging over het spoor. In 2017 en 2018 werden samen al bijna 90.000 vrachtwagenritten vermeden.

Op korte afstanden, zoals naar Frankrijk, Nederland en Duitsland, blijft het vrachtvervoer onmisbaar, maar op langere afstanden stuurt het bedrijf erop aan om steeds meer te diversifiëren.

Op het traject tussen Basel (Zwitserland) en Antwerpen bespaart het transport via de Swisstrein bijvoorbeeld jaarlijks bijna 18.000 ton CO2.

Door het vervoer via het spoor en de binnenvaart te promoten, kan ook de luchtkwaliteit en fileproblematiek in en rond Antwerpen verder teruggedrongen worden. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Efficiënt beheer van laagspanningsmotoren via de cloud

In zowat elke industriële omgeving draaien er laagspanningsmotoren: ventilatoren, pompen, … Dat zijn apparaten die u regelmatig moet onderhouden om de goede werking ervan te garanderen.

Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

Superchiraal licht is licht met een ultrahoog hoekmoment en een draaiing van het licht rond haar eigen as, waardoor het licht zich voortplant volgens een helix.

Exportkabels SeaMade offshore windparken in dienst genomen

SeaMade laat weten dat de export kabelverbindingen van de offshore windparken Seastar en Mermaid naar het Modular Offshore Grid (MOG) succesvol zijn getest en in dienst zijn genomen.

Wisselend resultaat voor goederenoverslag Antwerpse haven

De totale goederen­overslag van Port of Antwerp kende een daling in april ten gevolge van de coronacrisis, maar steeg in de eerste vier maanden van dit jaar met 0,4% ten opzichte van 2019.

Nieuw proces om poreuze silica te synthetiseren

TU Eindhoven en Nouryon hebben een methode ontwikkeld om op grote schaal op maat gemaakte silicamicrobolletjes te synthetiseren, waarbij de porositeit en poriegrootte precies is te bepalen.

Sensirion lanceert nieuwe digitale flow meter voor beademings­apparatuur

De wereldwijde vraag voor sensoren voor toepassing in beademingsapparatuur is de afgelopen maanden explosief gestegen. Daarom heeft Sensirion recent de SFM3019 op de markt gebracht.

Belgische start-up landschap wordt internationaler

De start-up community van Start it @KBC telt ondertussen al meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Heel wat start-ups en scale-ups hebben vaak ook internationale teams.

Cellen lopen beschadiging op door inname koper

TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen ontdekten dat als koper zich in de cel aan eiwitten bindt, er tijdelijke tussenvormen ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners