DP World Antwerp bespaarde 90.000 vrachtwagenritten

Uit het duurzaamheidsverslag 20017-2018 van DP World Antwerp blijkt nog dat in vier jaar tijd de CO2-uitstoot met bijna 11.000 ton verminderde door de inzet van windmolens en biogas.

Trefwoorden: #biogas, #CO2-uitstoot, #DP World Antwerp, #duurzaam, #windmolens

Lees verder

Techniek

( Foto: DP World Antwerp )

ENGINEERINGNET.BE - Antwerp Gateway, de containerterminal die DP World Antwerp uitbaat met een capaciteit van 2,5 miljoen TEU, verbruikt jaarlijks 30,5 miljoen kWh elektriciteit en ruim zes miljoen liter diesel.

“De duurzaamheidsinspanningen die wij doen hebben door de schaal van onze activiteiten een enorme impact op het totale energieverbruik en de uitstoot van de Antwerpse haven”, zegt Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp.

Met de uitbreiding van de haven in het vooruitzicht steekt het bedrijf een tandje bij om de Antwerpse haven voor te bereiden op een duurzame toekomst. DP World Antwerp wil onder meer tegen het einde van dit jaar nog ruim 2% minder CO2 uitstoten.

Door de traditionele straddle carrier operaties verder om te bouwen naar geautomatiseerde stapelkranen wil DP World Antwerp het verbruik en de uitstoot terugdringen. Een automatische kraan verbruikt immers de helft minder energie dan een straddle carrier.

De straddle carriers die behouden blijven worden systematisch vervangen door hybride voertuigen, om het dieselverbruik nog verder te laten dalen. Ook door meer containers over het spoor te vervoeren, in plaats van met vrachtwagens, kan de uitstoot en het verbruik van het containertransport ingeperkt worden.

In 2018 werd 59,5% van de containers vervoerd met vrachtwagens, 35,3% ging via de binnenvaart, en 5,2% ging over het spoor. In 2017 en 2018 werden samen al bijna 90.000 vrachtwagenritten vermeden.

Op korte afstanden, zoals naar Frankrijk, Nederland en Duitsland, blijft het vrachtvervoer onmisbaar, maar op langere afstanden stuurt het bedrijf erop aan om steeds meer te diversifiëren.

Op het traject tussen Basel (Zwitserland) en Antwerpen bespaart het transport via de Swisstrein bijvoorbeeld jaarlijks bijna 18.000 ton CO2.

Door het vervoer via het spoor en de binnenvaart te promoten, kan ook de luchtkwaliteit en fileproblematiek in en rond Antwerpen verder teruggedrongen worden.