Bouw megagrootte multimodale site in North Sea Port

Bedrijfsnieuws 7/08/2019 8:31:26

Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan een multimodale site van 40 hectare in North Sea Port ontwikkelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

Onbemand varen mogelijk door 3D-sonarsensoren

All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Voordelen van modelgebaseerd ontwerp

Efficiëntere logistieke opleidingen met Virtual & Augmented Reality

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Transuniverse Forwarding baat momenteel in Gent een zogenaamde crossdock-center uit voor zijn groupage­trans­porten van en naar heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

In dit overslaggebouw worden zendingen samengebracht en over vrachtwagens of intermodale containers verdeeld om naar de verschillende bestemmingen te vertrekken. Deze goederenstromen kennen al meerdere jaren een forse groei, zodat de huidige installaties ontoereikend zijn geworden.

“Wij hebben een optie genomen om op een terrein van 10 hectare een nieuw crossdock-center van 20.000 m² te bouwen. Dit zal 140 laadkaaien en laadkuilen tellen. De overslag gebeurt deels geautomatiseerd of gerobotiseerd”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding Group.

Omdat de containers en trailers bestemd voor het Verenigd Koninkrijk per schip verscheept worden, gaan Ekol Logistics en Transuniverse ook een ro-ro terminal bouwen op de kop van het Kluizendok.

Adins stelt: “Door de Brexit wordt een grote congestie in de kanaalhavens verwacht. Hierdoor ontstaan kansen om het vervoer per schip te organiseren naar meer noordelijk gelegen havens in het Verenigd Koninkrijk, in combinatie met spoorverbindingen van en naar het Europese achterland”.

Deze ontwikkelingen passen prima in de doelstellingen van North Sea Port. De haven heeft de ambitie om het Kluizendok verder te ontwikkelen als multimodaal (logistiek) knooppunt in Europa.

Vandaag behandelt Transuniverse rond de 100 vrachtwagens en intermodale containers per week in Gent. Dankzij de nieuwbouw verwacht het bedrijf deze activiteiten binnen vijf jaar te verdubbelen.

Via de spoorterminal in North Sea Port zullen per week 20 treinen van Ekol rijden, die de haven zo met het Europese achterland verbinden. De terminal zal goed zijn voor zo’n 2 miljoen ton overslag aan goederen.

Het hele project zal enkele honderden directe en indirecte banen opleveren. Het nieuwe overslaggebouw is volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel. << (Lydia Heida) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners