VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Economie 19/08/2019 16:30:32

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Ghent Logistic Campus in Gentse haven schiet uit de startblokken

Lancering digitale marktplaats voor logistieke bedrijven

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

Last-mile problematiek buiten de stad aangepakt

River Terminal Wielsbeke krijgt renovatie en uitbreiding

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Brussels Health Campus is de medische campus van de Vrije Universiteit Brussel en het Universitair Ziekenhuis Brussel.

De onderzoekers kozen voor deze campus gekozen omdat ze er de relatie tussen mens en machine kunnen bestuderen bij een brede waaier aan gebruikers. Het is de eerste keer dat in het kader van een breed wetenschappelijk onderzoek een autonome shuttle voor een periode van een half jaar wordt getest in België.

Projectpromotor prof. Lieselot Vanhaverbeke: “De Brussels Health Campus heeft een heel divers publiek, met verschillende verplaatsingspatronen. Dit maakt het uiterst geschikt voor ons wetenschappelijk onderzoek naar de gebruiksacceptatie van wijzigende vervoersmodi, ruimtelijke planning, infrastructuurverbeteringen en technische ontwikkelingen.”

Het gaat om een samenwerking tussen de onderzoekers van MOBI en SMIT van de VUB en LOUISE van de ULB. Zij bundelen hun expertise op het gebied van duurzame mobiliteit, living lab research (onderzoek via proeftuinen) en spatial planning (ruimtelijke ordening).

Het tweejarig project met testperiode van een half jaar is tot stand gekomen na een oproep van Innoviris, het Brussels instiuut voor onderzoek en innovatie. Innoviris wil in een proeftuinomgeving slimme oplossingen laten ontwikkelen en testen voor de mobiliteitsuitdagingen in Brussel.

Projectleider dr. ir. Cedric De Cauwer: ”Door gebruik te maken van de‘living lab’-methode kunnen we deze elementen meten en ze aan de realiteit toesten. Zo bouwen we concreet toegepasbare kennis op om later te verwerken in een ‘best practices’-draaiboek voor de uitbouw van autonoom vervoer in de Brusselse regio”.

De onderzoeksgroep SMIT (VUB) beschikt over ruimte expertise in proeftuinen en co-creatie en zorgt ervoor dat de verschillende gebruikers en stakeholders in het living lab doorheen het hele innovatieproces van concept tot implementatie en validatie betrokken worden.

De geselecteerde shuttlebus is een EZ10-model van de Franse constructeur Easy Mile. Door een systeem van sensoren, camera’s, gps en V2i-communicatie (vehicle to infrastructure) herkent dit voertuig minutieus zijn parcours en de stopplaatsen, net als mogelijke hindernissen of onverwachte situaties onderweg.

Een ‘operator’ zal steeds aan boord zijn voor een manuele bediening in geval van pech of hindernis op de uitgestippelde route. Een noodstopknop en drukgevoelige deuren (sensordeuren) vervolledigen het veiligheidspakket.

In een eerste fase kunnen studenten en personeel met de shuttle de verbinding maken tussen de studentenverblijven en het hoofdgebouw van de faculteit Geneeskunde en Farmacie. De shuttle blijft in deze fase dus binnen de grenzen van de campus.

Tegen een gemiddelde snelheid van 10 à15 km/u neemt de rit een drietal minuten in beslag. Het volledig elektrisch aangedreven voertuig biedt plaats aan 12 personen (6 zitplaatsen en 6 staanplaatsen). Het is uitgerust met een toegangsplatform voor rolstoelgebruikers.

Vanaf november 2019 gaat de tweede fase van start, met een tweede ‘loop’ van ongeveer 1 km die de verbinding zal maken tussen de belangrijkste parkings, de bus- enhaltes in de onmiddellijke omgeving en de hoofdingang van het ziekenhuis.

De shuttle zal dan ook op de openbare weg rijden. In de tweede fase zullen vooral patiënten en bezoekers van het ziekenhuis van de shuttle gebruik kunnen maken. << (Guy Leysen) (foto: VUB)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners