Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Economie 13/09/2019 10:49:35

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

Lees hieronder verder   
Verwant

‘Certified Pick up’ zorgt voor veilig containertransport Port of Antwerp

Toenemend goederenvervoer via binnenvaart

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Colruyt Group en Gilbert Declercq zetelen in VIL Raad van Bestuur

DHL en MG Real Estate bouwen nieuw Life Sciences and Healthcare gebouw

H.Essers neemt Tank Management over

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Oppervlaktebehandelingen voor kunststoffen

Kortrijk / Online

van 28/09/2020 tot 26/10/2020

The eye of the machine

B&R Webinar

dinsdag 29 september 2020

Grondmechanica (gevorderden)

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 30/09/2020 tot 8/12/2020

Veilig samenwerken met Cobots

Webinar

donderdag 1 oktober 2020

Houten constructies: ontwikkelingen en rekeninzichten

Live webinar

donderdag 1 oktober 2020

Postgraduaat Corporate Finance

Leuven

van 2/10/2020 tot 6/03/2021

Keuze van de redactie

(24/9) 8 finalisten strijden nog om Vlaamse PhD Cup 2020

(24/9) Caeleste en FAM winnen Leeuw van de Export 2020

(22/9) 10 actiepunten boosten innovatie- en groeipotentieel biotechsector

(21/9) Agoria Solar Team wint Europese Solar Challenge 2020

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het autonoom vaartuig (de Cogge) legde meerdere keren succesvol testvaarten af van meerdere kilometers lang.

Onderweg ontweek het schip succesvol meerdere statische obstakels. Hiervoor maakte het schip gebruik van zijn geavanceerde sensoren om de omgeving te observeren om het volledig traject zonder menselijke inbreng te navigeren.

Om het vaartuig zelfsturend te maken, werd gebruik gemaakt van technologie ontwikkeld door de universiteiten van MIT en Oxford. De KU Leuven ontwierp op basis van die technologie software, die rekening houdt met de beperkte bewegingsruimte in de binnenvaart en een aandrijving zonder roer.

Professor Peter Slaets, KU Leuven. “De intelligentie van het vaartuig wordt gevoed door data afkomstig van navigatiesystemen zoals GPS maar ook door geavanceerde sensoren, lasertechnologie of een stereocamera. De onderzoekers aan wal monitoren het schip via een communicatienetwerk op basis van verschillende technologieën zoals 3G, 4G, wifi, radio. In noodgevallen kunnen ze de controle overnemen.”

Om autonoom varen commercieel op grote schaal mogelijk te maken moeten er wel nog een aantal stappen gezet worden. Gedetecteerde obstakels kunnen momenteel niet aan de huidige digitale kaarten toegevoegd worden en schepen kunnen die informatie ook niet onderling delen.

In een volgende fase wordt het autonoom schaalmodel getest in specifieke situaties zoals aanmeren of een sluis passeren. Daarna wordt overgegaan tot proefvaarten met een schip van het type Spits.

Het gebruikte schaalmodel is vijf meter lang, bedoeling is om deze technologie toe te passen op schepen van 38,5 meter lang met een vracht van 250 tot 400 ton, het equivalent van 10 tot 16 grote vrachtwagens. << (Guy Leysen) (foto: POM West-Vlaanderen)

ACHTERGROND
Het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ werd ingediend i.k.v. de GTI West-Vlaanderen binnen het EFRO programma. De Vlaamse Waterweg en copromotoren POM West-Vlaanderen en KU Leuven werken samen om het project te realiseren. De totale projectkost bedraagt 622.994 euro. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Fluvius verbindt grootste Vlaamse industriële windpark

In de haven van Zeebrugge wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de bouw van het ‘ICO Windpark’: het grootste on-shore windpark op één industriële site in Vlaanderen.

Eerste protonentherapie in UZ Leuven uitgevoerd

Protontherapie is een innovatieve vorm van radiotherapie die heel gericht een tumor bestraalt en zo het gezonde weefsel rondom minimaal beschadigt. De eerste behandelingen verliepen vlot.

10 actiepunten boosten innovatie- en groeipotentieel biotechsector

Tijdens “Agility, Belgian biotech’s booster” stelde bio.be/essenscia 10 actiepunten voor om de biotechsector in België te verankeren en haar internationale concurrentiekracht te versterken.

Cebeo verwerft Industrial Automation Distributor certificaat

Schneider Electric heeft begin september het Industrial Automation Distributor (IAD) certificaat overhandigd aan Cebeo, gespecialiseerde groothandel in elektrotechnisch materiaal.

Technologie om planten te verbeteren versneld ontwikkeld

Universiteit Utrecht test een nieuwe, snelle manier om nieuwe gewassen te ontwikkelen door een andere inzet van gentech, en tegen een fractie van de kosten van klassieke veredeling.

Agoria Solar Team wint Europese Solar Challenge 2020

De zonnewagen BluePoint reed, dankzij een snelle wagen en een sterke strategie, het hoogste aantal rondjes en kroonde zich zo tot Europees kampioen.

Betere bedrijfsvoering door industriële automatisering

Al jarenlang op zoek naar manieren om uw bedrijfsvoering te verbeteren? Door middel van industriële automatisering zijn grote voordelen te behalen. In dit artikel wordt dit uitgelegd.

Vlaamse Scriptieprijs zoekt sterke STEM-scripties

De Vlaamse Scriptieprijs, Eos en Agoria bekronen ieder jaar de sterkste thesissen van het afgelopen jaar met prijzen tot 2.500 euro. Neem ook deel en schrijf je thesis in voor 4 oktober.

Slimme batterijmodules tot 100 kW bij Schneider Electric

Schneider Electric breidt de Galaxy VS 3-phase Uninterruptible Power Supply (UPS) uit met slimme interne batterijmodules van 10 tot 100 kW. De Galaxy VS met interne batterijen is hiermee de UPS met de hoogste dichtheid. Dit maakt de unit perfect geschikt voor de unieke vereisten van edge computing en kritieke infrastructuren.

Partners