EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Economie 16/09/2019 11:12:50

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Lees hieronder verder   
Verwant

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Volgende week start Navingo Career Event

Coronaproef ’fysiek’ netwerken tijdens succesvolle ABISS2020

Organisatoren tevreden over eerste editie Techni-Mat

Ongeziene vijftiende editie van Aquarama Trade Fair

ABISS2020 wordt grootste digitale oefening ooit

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De economische groei neemt een stap terug. Dat heeft alles te maken met de beperkingen in de vrijhandel (en dus het handelsconflict tussen vooral de VS en China) maar ook de herstructurering in de automobielindustrie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid. “Dat betekent voor Duitsland dat de cijfers die begin dit jaar nog een groei van 2% aangaven eerder zullen evolueren naar minus 2%.”

In Hannover deden meer dan 2.200 exposanten uit 48 landen hun opwachting onder de slogan: Smart technologies driving tomorrows production. De grootste delegaties voor deze zesdaagse komen uit Duitsland, Taiwan, China, Italië, Japan en Zwitserland. Kernthema’s zijn uiteraard digitalisering en netwerken. Met dat verschil dat er nu daadwerkelijk vorm aan gegeven wordt op de werkvloer.

Naast de expositievloer gebeurt er heel wat in de rand. “UMATI en het gebruik van OPC UA wordt voor ons de komende 10 à 15 jaar werkelijk cruciaal. Het gaat er om een wereldtaal in de machinebouw te ontwikkelen”, zegt Welcker. “Als we die machinetaal niet heel precies ontwerpen, zullen we nooit in staat zijn al het potentieel van de digitalisatie van machines te ontginnen. Het is doorslaggevend.”

In Hall 9 E24 zette VDW een UMATI-dorp op. In dezelfde hall ook een Industrie 4.0 zone met meer dan 30 bedrijven. In het EMO New technologies - Future Opportunities Forum zullen zo’n 50 experten het hebben over additive manufacturing, machine learning, AI, 5G, platform economie, ...

Voorts een start-up dorp en de uitreiking, voor het eerst, van de Digital Innovations Prize (voor start-ups) en de Digital Innovations Prize in Production waarvoor 250 ideeën in de running zijn. Ook aan de toekomst wordt gewerkt. Op de beurs worden zo’n 4.000 studenten en hun leraars verwacht.

Gewoonlijk merkt men dat zes maanden na de EMO-beurs de bestelling voor machinegereedschappen de hoogte ingaan “maar deze maal zal dat niet zo makkelijk zijn”, stelt Welcker vast. Na acht sterke jaren gaan de bestellingen sinds het laatste kwartaal van 2018 bergaf. De investeringsboom is over. Het was verwacht. “De eerste helft van 2019 zijn de bestellingen sterk gedaald.” De industrie is nu goed toegerust voor verder.

In Duitsland is de productie nog lichtjes toegenomen. De binnenlandse verkoop was veel hoger dan de export. De twee grootste rivaliserende markten -China en de VS- laten het afweten. Europa is Duitslands stabielste markt met een terugval van slechts één procent.

De Duitse import daalde het eerste halfjaar (2019) met 3%. Capaciteitsgebruik haalde een gemiddelde van 88,9%. Er is nog een matige groei in tewerkstelling. Plus 2% of zo’n 74.000 jobs in het eerste half jaar.

Bestellingen (orders received) vielen met een vijfde (21%). “We verwachten uiteindelijk een daling met 2% tot 16,8 miljard euro.” Welcker wijst er op dat deze cijfers echter nog hoger zijn dan wat in 2017 werd gerealiseerd… dus zeker niet slecht. Maar ...

Hij wijst op de ontwikkelingen in automotive (een cyclisch gebeuren dat na twee jaar kommer gewoonlijk weer oppikt) als een belangrijke reden voor deze daling. Oxford Economics verwacht het komende jaar alweer een groei in de bestellingen van die kant. “Wat we echter niet kunnen voorspellen is of de vele economische en handelsconflicten dan opgelost zullen zijn.” Want die hebben de voet op het gaspedaal.

De automotive industrie en haar toeleveranciers zijn anderzijds ook de grootste klant van de gereedschapsindustrie. “Automotive en hun toeleveranciers zijn goed voor zo’n 40 à 50% van de business. Twintig procent zit in de aandrijving (power train).”

Nieuwe modellen, met nieuwe aandrijvingsconcepten, zullen nieuws brengen. “Welke richting het uitgaat -hybride, volelektrisch, batterijen, brandstofcellen, synthetische brandstoffen,…- is onzeker. Veel vragen dienen nog beantwoord te worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij de OEM’s en hun toeleveranciers. Tot zolang stellen zij investeringen uit.”

FEV Consulting rekent dat volelektrische voertuigen tegen 2030 een marktdeel van 19% halen, goed voor 118 miljoen nieuwe inschrijvingen. Zowat evenveel als in 2017. Maar ze hebben het ook over een 64% daling in toegevoegde waarde in volelektrische en een 24% hover toegevoegde waarde bij plug-in hybrides. Goed voor heel wat opportuniteiten.

“Duurzaamheid is alleen mogelijk met intelligente technologie”, vervolgt Welcker. “Gereedschappen zijn dan ook ‘enablers’.” De industrie zal alleen succesvol zijn als ze in staat is om steeds nieuwe materialen (denk de lichtgewichtbouw in automotive) en steeds energie-efficiënter processen te ontwikkelen door hele stappen in het productieprocess weg te snijden.

Door bijvoorbeeld meerdere maakprocessen in één enkele machine te combineren. Hij wijst naar digitale tweelingen waarmee machines, componenten en processen reeds op de computer geoptimaliseerd kunnen worden.

Heel wat uitdagingen maar ook heel wat opportuniteiten, dus. << (Luc De Smet) (foto: © LDS - Carl Martin Welcker)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

Cargill bouwt eerste fabriek voor winning biodiesel

De nieuwe fabriek zal deel uitmaken van de bestaande vestiging in Gent, die zaden perst en ook Bioro biodiesel destilleert. Cargill investeert 127 miljoen euro in dit nieuwe project.

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners