EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Economie 16/09/2019 11:12:50

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Lees hieronder verder   
Verwant

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

Hannover Messe gaat digitaal in juli

Herschikking vakbeurzen Indumation.be en Indumation Network Event

Vakbeurs wire en Tube door corona verplaatst naar 7-11 december

Materials+Eurofinish+Surface verplaatst naar volgend jaar

Hannover Messe 2020 geannuleerd wegens coronavirus

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De economische groei neemt een stap terug. Dat heeft alles te maken met de beperkingen in de vrijhandel (en dus het handelsconflict tussen vooral de VS en China) maar ook de herstructurering in de automobielindustrie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid. “Dat betekent voor Duitsland dat de cijfers die begin dit jaar nog een groei van 2% aangaven eerder zullen evolueren naar minus 2%.”

In Hannover deden meer dan 2.200 exposanten uit 48 landen hun opwachting onder de slogan: Smart technologies driving tomorrows production. De grootste delegaties voor deze zesdaagse komen uit Duitsland, Taiwan, China, Italië, Japan en Zwitserland. Kernthema’s zijn uiteraard digitalisering en netwerken. Met dat verschil dat er nu daadwerkelijk vorm aan gegeven wordt op de werkvloer.

Naast de expositievloer gebeurt er heel wat in de rand. “UMATI en het gebruik van OPC UA wordt voor ons de komende 10 à 15 jaar werkelijk cruciaal. Het gaat er om een wereldtaal in de machinebouw te ontwikkelen”, zegt Welcker. “Als we die machinetaal niet heel precies ontwerpen, zullen we nooit in staat zijn al het potentieel van de digitalisatie van machines te ontginnen. Het is doorslaggevend.”

In Hall 9 E24 zette VDW een UMATI-dorp op. In dezelfde hall ook een Industrie 4.0 zone met meer dan 30 bedrijven. In het EMO New technologies - Future Opportunities Forum zullen zo’n 50 experten het hebben over additive manufacturing, machine learning, AI, 5G, platform economie, ...

Voorts een start-up dorp en de uitreiking, voor het eerst, van de Digital Innovations Prize (voor start-ups) en de Digital Innovations Prize in Production waarvoor 250 ideeën in de running zijn. Ook aan de toekomst wordt gewerkt. Op de beurs worden zo’n 4.000 studenten en hun leraars verwacht.

Gewoonlijk merkt men dat zes maanden na de EMO-beurs de bestelling voor machinegereedschappen de hoogte ingaan “maar deze maal zal dat niet zo makkelijk zijn”, stelt Welcker vast. Na acht sterke jaren gaan de bestellingen sinds het laatste kwartaal van 2018 bergaf. De investeringsboom is over. Het was verwacht. “De eerste helft van 2019 zijn de bestellingen sterk gedaald.” De industrie is nu goed toegerust voor verder.

In Duitsland is de productie nog lichtjes toegenomen. De binnenlandse verkoop was veel hoger dan de export. De twee grootste rivaliserende markten -China en de VS- laten het afweten. Europa is Duitslands stabielste markt met een terugval van slechts één procent.

De Duitse import daalde het eerste halfjaar (2019) met 3%. Capaciteitsgebruik haalde een gemiddelde van 88,9%. Er is nog een matige groei in tewerkstelling. Plus 2% of zo’n 74.000 jobs in het eerste half jaar.

Bestellingen (orders received) vielen met een vijfde (21%). “We verwachten uiteindelijk een daling met 2% tot 16,8 miljard euro.” Welcker wijst er op dat deze cijfers echter nog hoger zijn dan wat in 2017 werd gerealiseerd… dus zeker niet slecht. Maar ...

Hij wijst op de ontwikkelingen in automotive (een cyclisch gebeuren dat na twee jaar kommer gewoonlijk weer oppikt) als een belangrijke reden voor deze daling. Oxford Economics verwacht het komende jaar alweer een groei in de bestellingen van die kant. “Wat we echter niet kunnen voorspellen is of de vele economische en handelsconflicten dan opgelost zullen zijn.” Want die hebben de voet op het gaspedaal.

De automotive industrie en haar toeleveranciers zijn anderzijds ook de grootste klant van de gereedschapsindustrie. “Automotive en hun toeleveranciers zijn goed voor zo’n 40 à 50% van de business. Twintig procent zit in de aandrijving (power train).”

Nieuwe modellen, met nieuwe aandrijvingsconcepten, zullen nieuws brengen. “Welke richting het uitgaat -hybride, volelektrisch, batterijen, brandstofcellen, synthetische brandstoffen,…- is onzeker. Veel vragen dienen nog beantwoord te worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij de OEM’s en hun toeleveranciers. Tot zolang stellen zij investeringen uit.”

FEV Consulting rekent dat volelektrische voertuigen tegen 2030 een marktdeel van 19% halen, goed voor 118 miljoen nieuwe inschrijvingen. Zowat evenveel als in 2017. Maar ze hebben het ook over een 64% daling in toegevoegde waarde in volelektrische en een 24% hover toegevoegde waarde bij plug-in hybrides. Goed voor heel wat opportuniteiten.

“Duurzaamheid is alleen mogelijk met intelligente technologie”, vervolgt Welcker. “Gereedschappen zijn dan ook ‘enablers’.” De industrie zal alleen succesvol zijn als ze in staat is om steeds nieuwe materialen (denk de lichtgewichtbouw in automotive) en steeds energie-efficiënter processen te ontwikkelen door hele stappen in het productieprocess weg te snijden.

Door bijvoorbeeld meerdere maakprocessen in één enkele machine te combineren. Hij wijst naar digitale tweelingen waarmee machines, componenten en processen reeds op de computer geoptimaliseerd kunnen worden.

Heel wat uitdagingen maar ook heel wat opportuniteiten, dus. << (Luc De Smet) (foto: © LDS - Carl Martin Welcker)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

De Vlaamse regering besteedt een pakket aan dienstverlening uit om meer en ambitieuzer ondernemen en innoveren in Vlaanderen via een overheidsopdracht te bevorderen.

Nieuwe techniek geeft sneller resultaten leveraandoening

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer UZA/UAntwerpen, zorgt voor betere detectie van leveraandoeningen door de autofluorescerende eigenschappen van lipofuscine in te zetten.

Jan Verhaeghe, Agesia: passie voor composieten - topingenieur

“Ik ben nog steeds in de running”, zegt Jan Verhaeghe (66). Hij golft nu bij de senioren. Daar is ’t van: ‘En wat hebt gij gedaan?’ In de plaats van ‘wat doe je nog?’

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

TNO, Eurotron, Groenleven en SIEC ontwikkelen een nieuw zonnepaneel dat meer stroom genereert en de elektriciteitskosten verlaagt in vergelijking met conventionele panelen.

Lapp introduceert Ölflex Servo one cable solutions

Door stijgende energieprijzen en strenge normeringen neemt de wereldwijde vraag naar energiezuinige motoren steeds meer toe. Lapp is de eerste kabelfabrikant om one cable solutions te leveren.

Permanente en veilige gegevensbewaking op afstand

Met B&R kunnen machinebouwers een permanente verbinding tot stand brengen met installaties en machines in het veld. Met LogTunnel kunnen gegevens van machines op een centrale locatie worden gearchiveerd. Eventuele onregelmatigheden in de prestaties kunnen vroegtijdig worden opgespoord om de maximale beschikbaarheid te behouden.

Partners