Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

opleiding 8/10/2019 14:24:16

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Lees hieronder verder   
Verwant

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Burgers investeerden mee in zonnedak Leuvense brouwerij

Borealis vergroent door aankoop hernieuwbare energie

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

Waalse gasnet voor het eerst met groen gas geïnjecteerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering 2020

Antwerp Expo

van 21/10/2020 tot 22/10/2020

Verleng levensduur installaties met juiste koeling

Online webcast

donderdag 22 oktober 2020

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Keuze van de redactie

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

(8/10) Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

(7/10) Bert Van den Bogerd wint Vlaamse PhD Cup 2020

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Elke twee jaar bouwt het Leuvens Solar Team een nieuwe zonnewagen. Deze moet steeds efficiënter en zuiniger zijn om de afstand door de woestijn nog sneller af te leggen.

Dit jaar implementeerde het team daarom een ecomodus in de zonnewagen. Dankzij deze modus worden bepaalde elektronische componenten uitgeschakeld wanneer de wagen stilstaat. Zo kunnen bijvoorbeeld de motoraansturing en de bandenspanningssensor volledig uitgeschakeld worden.

Doordat de batterij ook bij stilstand wordt opgeladen door energie van het zonnepaneel, is het niet mogelijk om de wagen volledig uit te schakelen. Tijdens de race zijn er 9 controlestops waarbij de zonnewagen een halfuur moet stilstaan.

Gedurende dit halfuur wordt het sluimerverbruik van de wagen gehalveerd dankzij deze innovatie. Het resultaat is dat de BluePoint in stilstand twintig keer minder verbruikt dan een Tesla wanneer deze volledig is uitgeschakeld.

De energiebesparing zorgt ervoor dat de zonnewagen tussen de controlestops meer energie overhoudt om te rijden door de Australische woestijn. Over de hele race zal de ecomodus ervoor zorgen dat het team van studenten 10 minuten eerder de finish in Adelaide bereikt.

Dat lijkt niet veel op een race van 3.021 km, maar vorige editie toonde aan dat 10 minuten het verschil kan maken. In 2017 eindigde het team derde met een voorsprong van 9 minuten op het Japanse team. << (Guy Leysen) (foto: Solar Team)

Zondag 13 oktober gaat het Bridgestone World Solar Challenge van start. 46 teams van 23 landen nemen het tegen elkaar op tijdens de race van 3.021 kilometer door de Australische woestijn. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Elia groep lanceerde de marktplaats re.alto om aanbieders en gebruikers uit alle lagen van de energiesector samen te brengen om op die manier de digitalisering te versnellen.

essenscia over hervorming Europese chemiewetgeving

De Europese Commissie heeft haar Chemicals Strategy for Sustainability gelanceerd als onderdeel van de Europese Green Deal. Sectorfederatie essenscia geeft alvast zijn mening hierover.

Biosensor voor continue monitoring door middel van moleculaire look-alike

TU Eindhoven ontwikkelde een sensor op basis van moleculaire look-alikes: een belangrijke ontwikkeling voor toekomstige biosensoren om gezondheid en ziekte te monitoren.

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

De eerste testfase met acht proefprojecten werd onlangs afgerond en IO.Energy 2.0 wordt begin 2021 gelanceerd. De projecten gaan daarna de demonstratiefase in.

Medicijnen sneller beschikbaar met innovatieve technologie

De ontwikkeling van een medicijn duurt zo'n 13 jaar en kost tot wel 2,5 miljard dollar. Maar dat kan veel sneller en goedkoper via microtracing en Accelerator Mass Spectrometry, aldus TNO.

Vlaamse steun voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

De raad van bestuur van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) heeft de nieuwe aspirantenmandaten fundamenteel en strategisch basisonderzoek toegekend aan 495 onderzoekers.

Ammoniak produceren zonder CO2-uitstoot

Door de bundeling van twee technologieën, een plasmareactor en een filter uit de auto-industrie, ontdekten wetenschappers van KU Leuven en UAntwerpen een CO2-vrij alternatief.

Circulaire tuinbouwsector steeds dichterbij

Na drie jaar kennis en ervaringen verzamelen, kan het BioBoost-project ideeën aanreiken om reststromen uit de tuinbouw beter te benutten, met verdienmodel voor tuinders.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners