Shell Eco-marathon stimuleert innovatie in mobiliteit - artikel

Plant & Factory 17/10/2019 12:39:07

Begin juli namen 141 studententeams uit Europa deel aan de Shell Eco-marathon, een kleurrijke en lichtjes studentikoze wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

POM en EMEC zetten Blue Accelerator op de kaart

Kapitaalverhoging voor laadpalenbedrijf Pluginvest

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

DEME stapt in offshore groen waterstofproject

Port of Antwerp onderzoekt ook CO2-reductie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Vijf van de zeven Belgische teams die hun opwachting maakten op de Mercedes Benz World track bij Londen, kwamen uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen. Het gaat er om de langste afstand te overbruggen met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Het event kent twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënte en lichte, futuristische wagens).

De Belgische teams kwamen in beide categorieën uit, met verschillende energiebronnen: benzine, elektrische batterijen en bio-ethanol. Université de Liège is hier al lang een vaste waarde. "Ik denk dat er nog heel wat vooruitgang kan worden geboekt op het vlak van software en elektronica," meent technieker Richard Labenda.

"Op hellend terrein hadden we altijd twee verschillende motoren nodig. Met de juiste software om de beste combinatie te vinden tussen versnelling en verbruik proberen we dit nu met één motor te doen." De wagen weegt 20 kg minder dan vorig jaar, ondanks het verplicht aanbrengen van een tweede portier.



"Wij nemen aan de Eco-marathon deel om te leren en te experimenteren," zegt lector Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). "Vorig jaar reden we hier nog met een traditionele verbrandingsmotor, dit jaar met een elektrische wagen. Als hogeschool willen we ons meer toeleggen op elektrische mobiliteit. Deze wedstrijd sluit dan ook goed aan bij onze theoretische lessen.

Naast de aandrijving kozen we ook voor andere lagers, om de rolweerstand te verbeteren. In het algemeen ontdekken onze studenten door het praktische werk aan deze wagen ook waarom constructeurs bepaalde keuzes maakten, ook voor aspecten die in de theoretische lessen niet aan bod komen." Vives bekeek dit jaar de achterophanging helemaal opnieuw. Die is nu veel sneller demonteerbaar. “Dat beïnvloedt de wedstrijdprestaties niet maar vergemakkelijkt wel het onderhoud."

3.771 km op één liter benzine
De Eco-marathon is een indicator van trends in de automobielwereld. "Af en toe sijpelen er ideeën en ontwikkelingen van de studenten door naar de industrie," zegt Shell-verantwoordelijke Norman Koch. "Een goed voorbeeld is het gebruik van keramische naaldlagers voor de ophanging. (…)

We raden onze deelnemers wel aan om een patent te nemen waar ze iets nieuws zouden ontwikkelen." De paddock is immers open. Technieken achter en in de wagen zijn vrij goed zichtbaar. Diverse teams werken ondertussen ook al samen met een industriële partner.



"In 1985 was 685 km met één liter benzine hier nog een uitstekende prestatie. Intussen staat het record op 3.771 km. De benzine is nog altijd dezelfde, maar de wagens zijn fors verbeterd, onder meer door de daling van hun gewicht en de compressie bij lager toerental."

Het Franse team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie zette op het circuit van Mercedes-Benz-World nabij Londen de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een prestatiescore van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

Alternatieve brandstoffen
Bij de wagens aangedreven door waterstofcellen reden vooral de Nederlanders zich in de kijker. Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde.

"In vergelijking met vorig jaar is het grootste verschil de digibus converter die we ontwikkelden om de spanning constant op 48 Volt te houden," leggen Elwin Vree en Wisse Aersbach uit. "We kunnen nu alles wat onder de brandstofcel gebeurt regelen en ook veel meer dingen uitlezen." Belangrijk is ook de aangepaste radio-elektronica. Vorig jaar hadden de Twentenaren veel last van interferentie, wegens het drukke elektronische verkeer in de streek van Londen.

Ook de TU Delft zweert bij waterstof. De vernieuwing zat hier in het koetswerk. "Vorig jaar hadden we dat veel te stevig en dus te zwaar gemaakt," aldus chief strategy Stefan de Gijsel. Dit jaar steekt in het middenstuk veel minder carbonvezel: "Een aanzienlijke gewichtsvermindering."

Op basis van negatieve ervaringen vorig jaar gooiden de studenten van Inholland University Of Applied Sciences (Delft) het meten en doorgeven van de prestaties van hun met ethanol aangedreven wagen dit jaar over een andere boeg.

"Vorig jaar gebruikten we een magnetische sensor op een van de wielen," legt student Elwin Kirigiti uit. "De trillingen maakten de metingen helaas erg onnauwkeurig. Daarom monteerden we nu een stand alone GPS-toepassing op het frame."



Andere trends
Na de alternatieve energiebronnen duiken er nu andere ontwikkelingen op. In de Eco-marathon Asia-Pacific reed al een wagen met 3d-geprint motorblok mee. De bachelors en master in spe van University of Strathclyde (Glasgow) zegden niet geïnteresseerd te zijn in het competitieve aspect. Ze waren hier aan hun derde deelname toe.

De huidige lichting bouwde voort op het werk van haar voorgangers. "We plaatsten de elektrische batterijen wat verder uiteen. Dankzij die extra ruimte verhitten ze elkaar niet, is het vlotter koelen en kunnen we de operationele temperatuur wat verder laten oplopen."

Vorig jaar reden er drie autonoom rijdende voertuigen mee. Dit jaar vier. Eén van de twee voertuigen van de Hogeschool van Amsterdam was er zo eentje. Dure technologie die voorlopig slechts een beperkt publiek aanspreekt…

"We willen wel meewerken aan hun streven naar rendabiliteit. Zelf willen we met UrbanConcept echter zo dicht mogelijk naar de realiteit opschuiven, met wagens die je ook in het normale verkeer zou kunnen brengen en die de gemiddelde consument kunnen aanspreken", aldus Koch.

Daarom wordt het reglement elk jaar wat aangepast. Dit jaar moesten deze wagens twee deuren hebben. "Mogelijk zal een volgende keer twee zitplaatsen in plaats van één de standaard worden." <<
Door Koen Mortelmans

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners