4.0: een nieuwe manier van werken - artikel

Plant & Factory 23/10/2019 15:07:55

Agristo, wereldspeler in de productie van diepgevroren aardappelproducten hanteert het Ultimo platform als CMMS of EAMS. Het schakelt stapsgewijs over van curatief naar predictief onderhoud.

Lees hieronder verder   
Verwant

Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

Colruyt Group ontwikkelt unieke Vertical Farm

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Yvon Guérin wordt nieuwe CEO van Vandemoortele

Ontwikkeling autonome robots voor kleine landbouwbedrijven

4.0: een nieuwe manier van werken - artikel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Agristo, het familiebedrijf met hoofdzetel in Harelbeke, heeft ook productievestigingen in Nazareth, het Nederlandse Tilburg en Wielsbeke. Na de opstart van een compleet nieuwe fabriek in Wielsbeke twee jaar geleden, zette het een overkoepelende onderhoudsafdeling op.

“Alles begint met de organisatie en de visie van het bedrijf”, aldus Steven Volckaert, Groep Maintenance Manager die toen ook aangetrokken werd met twee opdrachten: het standaardiseren van het onderhoud over alle sites en het introduceren van nieuwe onderhoudsplannen.

“Er is al heel wat informatie beschikbaar. Automatisering zorgt ervoor dat we die data kunnen linken: wat draait er en hoe snel? Welke klep staat er open?... De automatiseringstak voorziet telkens een sturing en programmeert dit in het SCADA-systeem.” Instant trends en het bedienen van pop-up’s worden mogelijk, net als (doormelden van) alarmen en historieken.

“Wat wij beheren (van electrical engineering tot SCADA/HMI….) wordt gelinkt aan het MES-systeem dat momenteel in al onze sites in opstart is. Om de link optimaal te maken is een vlotte communicatie belangrijk tussen de groepsverantwoordelijke voor het MES-systeem, de verantwoordelijke automatisering en mezelf.”



Vanuit de sites een draagvlak creëren
Het onderhoudsprogramma van Agristo vertrekt vanuit de werkvloer. Voorafgaand aan de opdracht werd een requirementslijst met de noden binnen maintenance, preventie en kwaliteit doorgestuurd naar acht software-ontwikkelaars.

Drie weerhouden bedrijven mochten elk een demodocument voorstellen aan Agristo’s maintenancemanagers, de magazijnbeheerders, de technical director en de veiligheidsadviseurs. De software-ontwikkelaar met de beste score werd gekozen. Zo groeide er in de sites een draagvlak voor het onderhoudsprogramma in kwestie.

Agristo wou dat Ultimo zoveel mogelijk zaken in het onderhoudssysteem zou integreren en het systeem zo vlot mogelijk toegankelijk maken om de efficiëntie van zijn techniekers te verhogen. De groep maintenance is en blijft de beheerder van het Ultimo onderhoudssysteem en geeft alle interne opleidingen.


“De boomstructuur wordt afgestemd met de verschillende systemen om later bruikbaar te zijn in de context van Industrie 4.0”, zegt Steven Volckaert, Groep Maintenance Manager bij Agristo. (foto: Agristo)

Geen melding, geen job
Meer dan een ‘nieuwe software’ gaat het echter om een nieuwe manier van werken. Zo worden voortaan alle onderhoudstaken ‘gelogd’. Het volstaat niet meer telefonisch of via een mailtje af te spreken. Het aanmaken van een ‘melding’ geldt voor iedereen binnen het bedrijf. Wie geen melding aanmaakt, creëert geen job. Ook de medewerkers van HR, onthaal, sales (met het oog op facilities-meldingen) volgen een opleiding.

De vier vestigingen werken al met het onderhoudsprogramma, zij het nog niet uniform. Er is een blueprint boomstructuur voor alle vestigingen maar elk kan schrappen wat niet past. Best practices worden gedeeld in functie van projecten, veiligheid, enz. “Dat resulteert in een boomstructuur die moet afgestemd worden met de verschillende systemen om later bruikbaar te zijn in de context van Industrie 4.0.”

Volckaert is niet enkel verantwoordelijk voor het technische maar ook voor het facilitaire luik. “Ultimo biedt hier het voordeel dat beiden volledig worden gescheiden. Facilitaire meldingen kunnen afzonderlijk worden aangemaakt. Er is regelmatig overleg met de verantwoordelijken voor het MES-systeem, zodat zij dezelfde boomstructuur gebruiken als wij en later alle data kunnen worden gelinkt.” <<
door Philip Declercq

Kadertekst: CMMS/EAM
“Een Computerized Maintenance Management Software (CMMS) of Enterprise Asset Management systeem (EAMS) staat onder meer in voor het organiseren van het preventief en correctief onderhoud, het stockbeheer, de werkvoorbereiding en planning. In een geconnecteerde fabriek worden de data van sensoren, machines en installaties steeds gemakkelijker toegankelijk. Het beheer in de CMMS/EAM laat toe om data uit de plant te transformeren tot bruikbare informatie en efficiënter, effectiever en veiliger te kunnen werken in onderhoud”, aldus Mike Timmerman, senior accountmanager bij Ultimo.

“Volgens prognoses zou in 2020 40% van de gegevens via sensoren kunnen worden gegenereerd, en 22% meer gegevens via IoT. Integratie van projecten wordt mogelijk indien er wederzijds goede afspraken zijn met de andere partijen die de signalen doorgeven. Artificiële Intelligentie is al ver gevorderd, zij het niet als het over processen gaat. Downtime zou met 35% kunnen worden verminderd en de onderhoudskost met 25%. Zo krijgen we een beter inzicht in assets”, aldus Timmerman.

IoT/Industry 4.0 vergt sensoren, een SCADA-systeem en een platform. “Bezint eer ge begint. Je moet precies weten waarom je bepaalde informatie wilt binnenhalen. Er zijn ook don’ts: verlies het aspect GDPR (privacy) niet uit het oog. Geen enkele tool kan alles. Hoe meer data, hoe beter, al zijn niet alle data nuttig. Onderschat evenmin de complexiteit van uw vraag en de invloed op achterliggende processen.” <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

Cargill bouwt eerste fabriek voor winning biodiesel

De nieuwe fabriek zal deel uitmaken van de bestaande vestiging in Gent, die zaden perst en ook Bioro biodiesel destilleert. Cargill investeert 127 miljoen euro in dit nieuwe project.

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners