De Lijn plant autonome shuttles in grootsteden

Bedrijfsnieuws 24/10/2019 8:28:39

De Lijn heeft vijf mogelijke leveranciers geselecteerd voor de bouw van deze zelfrijdende bussen. Het gaat om voertuigen voor proefprojecten in Antwerpen, Genk, Leuven en Mechelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

Onbemand varen mogelijk door 3D-sonarsensoren

All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Voordelen van modelgebaseerd ontwerp

Efficiëntere logistieke opleidingen met Virtual & Augmented Reality

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn werkt aan een aankoopprocedure, waarmee ze de technische en financiële haalbaarheid van verschillende pilootprojecten onderzoekt.

Vijf constructeurs mogen een eerste voorstel indienen. Het gaat om Navya-VSE (Frankrijk-België), Local Motors (USA), Scania Belgium, Easymile-Systra (Frankrijk-België) en 2getthere (Nederland).

2getthere bouwt momenteel ook de autonome shuttle voor het proefproject van De Lijn met Brussels Airport Company.

Na ontvangst van het bestek in oktober 2019 hebben de mogelijke leveranciers ongeveer vier maanden de tijd om een voorstel in te dienen. Vervolgens onderhandelt De Lijn over de offertes. In het najaar van 2020 kiest de vervoermaatschappij de leverancier waarmee ze in zee gaat.

In 2021 gaat dan een pilootfase van start waarin de gekozen constructeur dient aan te tonen dat een eerste voertuig veilig kan rijden in gemengd verkeer. De resultaten van deze pilootfase zullen beoordeeld worden met het oog op een eventuele verdere uitbouw van het project richting reizigersvervoer.

Een autonome shuttle of zelfrijdende bus is een traag rijdend voertuig dat een vast traject met verlaagde verkeerscomplexiteit volgt. Het stuurt, remt en versnelt zelfstandig, dus zonder menselijke bestuurder.

Een centrale verkeerskamer volgt het voertuig permanent en grijpt in als dat nodig is. Daarnaast kijkt een onafhankelijke instantie toe op de veiligheid van het systeem. << (Lydia Heida) (foto: De Lijn)

ACHTERGROND
De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Met ruim 8.000 werknemers is dit een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2.000 mensen. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners