Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

Maar bijna 50% van deze bedrijven stelt dat de voortgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’, aldus onderzoek van Avanade, een digitale innovator voor Microsoft.

Trefwoorden: #agile, #Avanade, #België, #cloud, #digitalisering, #efficiëntie, #groei, #marktaandeel, #Nederland

Lees verder

Techniek

( Foto: nicoelnino - 123RF )

ENGINEERINGNET.BE De grootste barrières in het digitale transformatieproces in Nederland en België zijn:

  • Het aannemen en opleiden van geschikt personeel met de juiste kennis en vaardigheden voor het transformatieproces (50%).
  • Het investeren in nieuwe technologieën en innovaties zonder deze te integreren met de huidige systemen (44,8%).
  • Het moderniseren van de huidige systemen en processen (40,6%).
  • Een te gefragmenteerde bedrijfscultuur die geen uitgebreide veranderingen omarmt (30,2%).

Nederlandse en Belgische bedrijven scoren op wereldwijd niveau beter als het aankomt op toegang tot de juiste technologieën ten behoeve van de integratie, die nodig zijn voor de digitale transformatie.

Slechts 16,7% van de ondervraagde beslissers vindt dit een barrière, ten opzichte van 28,2% wereldwijd, aldus het onderzoek van Avanade waar 100 Belgische en Nederlandse bedrijven aan deelnamen. Het totaal lag op 1.150 beslissers uit Noord-Amerika, Europa en Azië.

Ondanks de ‘digitale transformatiemoeheid’ geeft ruim de helft van de organisaties in Nederland en België aan dat ze hun kritieke systemen al gemoderniseerd of vervangen hebben. Wereldwijd ligt dit gemiddelde een stuk lager (39,6%).

De belangrijkste reden om kritieke systemen te vervangen is het vergroten van groei en het te verwachten marktaandeel.

Ook zijn het verminderen van de kosten, het vergroten van de productiviteit en het vergroten van de ‘agility’ belangrijke drijfveren voor digitalisering van kritieke systemen.

Bij de transitie naar de cloud lopen Nederlandse en Belgische bedrijven achter: circa 70% tegen 79% wereldwijd.

Marit van Dijk, Advisory Services Lead Netherlands bij Avanade, stelt: "Ons bedrijf maakt onderscheid tussen drie dimensies waar organisaties zich op kunnen richten voor een succesvolle digitale transformatie: innovatie, efficiëntie en (klant)ervaring. Een optimale combinatie van deze factoren leidt tot de beste resultaten.”