Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

Bedrijfsnieuws 5/11/2019 13:30:52

Ingenieurs van Jaguar Land Rover hebben een revolutionaire technologie voor auto-interieurs gepresenteerd, waarmee het de elektronische printplaat direct in het onderdeel verwerkt.

Lees hieronder verder   
Verwant

2.000 keer meer capaciteit met infrarood draadloze online communicatie

Nieuw platform vertaalt AI-experimenten in oplossingen

Wat kunnen data vertellen over gebouwen?

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Belgische ICT-dienstverleners bundelen krachten

CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

Keuze van de redactie

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Jaguar Land Rover ontwikkelt de technologie Lightweight Electronics in Simplified Architecture (LESA) speciaal voor auto-interieurs. Deze technologie is nu al te vinden in wearables, zoals smartwatches en smartglasses, en in de zogeheten curved OLED-tv’s.

Door de elektronica direct in structurele interieurcomponenten te verwerken, kan het traditionele dashboard worden vervangen door gebogen displays. Bovendien biedt deze technologie extra mogelijkheden voor personalisatie, doordat die desgewenst ook interieurpanelen van kleur kan laten veranderen.

LESA-technologie biedt talrijke mogelijkheden. De autobouwer kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen.

Ook wordt gedacht aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met ‘slimme’ lederen of stoffen bekleding.

De innovatieve geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie. Het gewicht van alle elektronica in de auto neemt met tot wel 60% af, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Voorzieningen met de LESA-technologie zijn sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Ook zijn ze flexibeler toepasbaar en bieden ze extra technologische vooruitgang.

De technologie maakt ook het toevoegen van zonnepanelen aan het voertuig mogelijk zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt. De hernieuwbare energie die door de zon wordt gegenereerd, kan vervolgens worden gebruikt om de batterij op te laden.

Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel ‘te ontvouwen’ in 2D. Het benodigde elektronische circuit wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint.

Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel. << (Guy Leysen) (foto: Jaguar Land Rover)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

Drie VUB-wetenschappers worden coördinator bij CERN

Natuurwetenschappers Steven Lowette, Seth Moortgat en Freya Blekman zullen zetelen in de physics coordination group van de CMS-detector bij deeltjes­versneller CERN.

Flanders Make stelt Tom Munters aan als CTO

Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make heeft Tom Munters aangeworven als Chief Technology Officer (CTO) voor de verdere uitbouw van de onderzoeksstrategieën.

DEME stapt in offshore groen waterstofproject

DEME Offshore meldt dat het toetreedt als partner in de offshore waterstofpilot PosHYdon van Neptune Energy. PosHYdon integreert drie energiesystemen op de Noordzee.

Belgische ICT-dienstverleners bundelen krachten

Computerland en NRB bundelen hun krachten met als doel hun dienstenaanbod uit te breiden om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten en aan de eisen van de digitale transformatie.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners