Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

Bedrijfsnieuws 5/11/2019 13:30:52

Ingenieurs van Jaguar Land Rover hebben een revolutionaire technologie voor auto-interieurs gepresenteerd, waarmee het de elektronische printplaat direct in het onderdeel verwerkt.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lancering een van de eerste Europese volwaardige 5G-testnetwerken

Organische elektronica: nog veel te doen - artikel

Compacte kracht op de edge

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Kunstmatige huid laat robots zweten

Pascal Fiévez wordt nieuwe CEO van Civadis

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Jaguar Land Rover ontwikkelt de technologie Lightweight Electronics in Simplified Architecture (LESA) speciaal voor auto-interieurs. Deze technologie is nu al te vinden in wearables, zoals smartwatches en smartglasses, en in de zogeheten curved OLED-tv’s.

Door de elektronica direct in structurele interieurcomponenten te verwerken, kan het traditionele dashboard worden vervangen door gebogen displays. Bovendien biedt deze technologie extra mogelijkheden voor personalisatie, doordat die desgewenst ook interieurpanelen van kleur kan laten veranderen.

LESA-technologie biedt talrijke mogelijkheden. De autobouwer kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen.

Ook wordt gedacht aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met ‘slimme’ lederen of stoffen bekleding.

De innovatieve geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie. Het gewicht van alle elektronica in de auto neemt met tot wel 60% af, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Voorzieningen met de LESA-technologie zijn sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Ook zijn ze flexibeler toepasbaar en bieden ze extra technologische vooruitgang.

De technologie maakt ook het toevoegen van zonnepanelen aan het voertuig mogelijk zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt. De hernieuwbare energie die door de zon wordt gegenereerd, kan vervolgens worden gebruikt om de batterij op te laden.

Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel ‘te ontvouwen’ in 2D. Het benodigde elektronische circuit wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint.

Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel. << (Guy Leysen) (foto: Jaguar Land Rover)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

De Vlaamse regering besteedt een pakket aan dienstverlening uit om meer en ambitieuzer ondernemen en innoveren in Vlaanderen via een overheidsopdracht te bevorderen.

Nieuwe techniek geeft sneller resultaten leveraandoening

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer UZA/UAntwerpen, zorgt voor betere detectie van leveraandoeningen door de autofluorescerende eigenschappen van lipofuscine in te zetten.

Jan Verhaeghe, Agesia: passie voor composieten - topingenieur

“Ik ben nog steeds in de running”, zegt Jan Verhaeghe (66). Hij golft nu bij de senioren. Daar is ’t van: ‘En wat hebt gij gedaan?’ In de plaats van ‘wat doe je nog?’

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

TNO, Eurotron, Groenleven en SIEC ontwikkelen een nieuw zonnepaneel dat meer stroom genereert en de elektriciteitskosten verlaagt in vergelijking met conventionele panelen.

Permanente en veilige gegevensbewaking op afstand

Met B&R kunnen machinebouwers een permanente verbinding tot stand brengen met installaties en machines in het veld. Met LogTunnel kunnen gegevens van machines op een centrale locatie worden gearchiveerd. Eventuele onregelmatigheden in de prestaties kunnen vroegtijdig worden opgespoord om de maximale beschikbaarheid te behouden.

Partners