Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

Ingenieurs van Jaguar Land Rover hebben een revolutionaire technologie voor auto-interieurs gepresenteerd, waarmee het de elektronische printplaat direct in het onderdeel verwerkt.

Trefwoorden: #auto-elektronica, #Jaguar Land Rover, #LESA, #Lightweight Electronics in Simplified Architecture

Lees verder

Techniek

( Foto: Jaguar Land Rover )

ENGINEERINGNET.BE - Jaguar Land Rover ontwikkelt de technologie Lightweight Electronics in Simplified Architecture (LESA) speciaal voor auto-interieurs. Deze technologie is nu al te vinden in wearables, zoals smartwatches en smartglasses, en in de zogeheten curved OLED-tv’s.

Door de elektronica direct in structurele interieurcomponenten te verwerken, kan het traditionele dashboard worden vervangen door gebogen displays. Bovendien biedt deze technologie extra mogelijkheden voor personalisatie, doordat die desgewenst ook interieurpanelen van kleur kan laten veranderen.

LESA-technologie biedt talrijke mogelijkheden. De autobouwer kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen.

Ook wordt gedacht aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met ‘slimme’ lederen of stoffen bekleding.

De innovatieve geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie. Het gewicht van alle elektronica in de auto neemt met tot wel 60% af, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Voorzieningen met de LESA-technologie zijn sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Ook zijn ze flexibeler toepasbaar en bieden ze extra technologische vooruitgang.

De technologie maakt ook het toevoegen van zonnepanelen aan het voertuig mogelijk zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt. De hernieuwbare energie die door de zon wordt gegenereerd, kan vervolgens worden gebruikt om de batterij op te laden.

Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel ‘te ontvouwen’ in 2D. Het benodigde elektronische circuit wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint.

Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel.