DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

Bedrijfsnieuws 8/11/2019 10:06:45

Onlangs kwamen 10 van in totaal 19 nieuwe hybride straddle carriers aan op de Antwerp Gateway terminal van DP World. De aankoop maakt deel uit van een investering van 197 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

DB Cargo verbindt Antwerpse en Rotterdamse havens met Duitse achterland

Nieuwe community moet modal shift containers versnellen

Kosten stedelijke werven dalen met 42% dankzij bouwhubs

Jungheinrich participeert in Duitse robotica start-up

Gratis energiescan moet walstroom binnenschepen stimuleren

‘Certified Pick up’ zorgt voor veilig containertransport Port of Antwerp

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering 2020

Antwerp Expo

van 21/10/2020 tot 22/10/2020

Verleng levensduur installaties met juiste koeling

Online webcast

donderdag 22 oktober 2020

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Keuze van de redactie

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

(8/10) Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

(7/10) Bert Van den Bogerd wint Vlaamse PhD Cup 2020

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De machines van Kalmar werden per schip aangevoerd vanuit havenstad Gdynia (Polen). In november wordt de tweede lading verwacht. De hybride strads helpen de milieudoelstellingen van DP World en die van hun klanten te realiseren.

Straddle carriers zijn grootverbruikers op vlak van lokaal opgewekte elektra. De hybride straddle carriers van Kalmar verbruiken 40% minder brandstof en stoten een pak minder CO2 uit dan klassieke machines.

Het lagere brandstofverbruik is mogelijk doordat de energie die vrijkomt bij het remmen of het laten zakken van containers wordt opgeslagen in speciale batterijen aan boord. Innovatieve technologie zorgt voor een optimale balans tussen de dieselmotor en de batterijstroom.

Met de huidige levering komt het totaal aantal hybride machines die rondrijden op Antwerp Gateway op 43, wat goed is voor 66% van de volledige vloot.

Suzanne Kwanten, HSSE director DP World Antwerp, stelt: "Antwerp Gateway verbruikt nu nog 7,5 kilo CO2 per containerunit. Onze doelstelling is om dit elk jaar met 2% te laten dalen.”

“Voor klanten die belang hechten aan het CO2-plaatje van het transport van hun producten, is dit een belangrijk signaal,” zegt Steve Declercq, Chief Business Officer DP World Antwerp. “Meer en meer merken we dat de voetafdruk van het transport een rol speelt.”

De aankoop van de hybride machines maakt deel uit van de investering van 197 miljoen euro van DP World Antwerp in de uitbreiding van zijn terminal. De komende jaren wordt de terminal bijna volledig geautomatiseerd door de installatie van bijkomende automatische stapelkranen.

“Voor het transport van de containers tussen de kranen op de kade en het opslagterrein, blijven we nu en in de toekomst rekenen op straddle carriers, die flexibeler zijn. In dat opzicht spreken we van een semi-geautomatiseerde terminal,” aldus Jef Lambregts, Expansion Project Manager DP World Antwerp. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Elia groep lanceerde de marktplaats re.alto om aanbieders en gebruikers uit alle lagen van de energiesector samen te brengen om op die manier de digitalisering te versnellen.

essenscia over hervorming Europese chemiewetgeving

De Europese Commissie heeft haar Chemicals Strategy for Sustainability gelanceerd als onderdeel van de Europese Green Deal. Sectorfederatie essenscia geeft alvast zijn mening hierover.

Biosensor voor continue monitoring door middel van moleculaire look-alike

TU Eindhoven ontwikkelde een sensor op basis van moleculaire look-alikes: een belangrijke ontwikkeling voor toekomstige biosensoren om gezondheid en ziekte te monitoren.

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

De eerste testfase met acht proefprojecten werd onlangs afgerond en IO.Energy 2.0 wordt begin 2021 gelanceerd. De projecten gaan daarna de demonstratiefase in.

Medicijnen sneller beschikbaar met innovatieve technologie

De ontwikkeling van een medicijn duurt zo'n 13 jaar en kost tot wel 2,5 miljard dollar. Maar dat kan veel sneller en goedkoper via microtracing en Accelerator Mass Spectrometry, aldus TNO.

Vlaamse steun voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

De raad van bestuur van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) heeft de nieuwe aspirantenmandaten fundamenteel en strategisch basisonderzoek toegekend aan 495 onderzoekers.

Ammoniak produceren zonder CO2-uitstoot

Door de bundeling van twee technologieën, een plasmareactor en een filter uit de auto-industrie, ontdekten wetenschappers van KU Leuven en UAntwerpen een CO2-vrij alternatief.

Circulaire tuinbouwsector steeds dichterbij

Na drie jaar kennis en ervaringen verzamelen, kan het BioBoost-project ideeën aanreiken om reststromen uit de tuinbouw beter te benutten, met verdienmodel voor tuinders.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners