DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

Bedrijfsnieuws 8/11/2019 10:06:45

Onlangs kwamen 10 van in totaal 19 nieuwe hybride straddle carriers aan op de Antwerp Gateway terminal van DP World. De aankoop maakt deel uit van een investering van 197 miljoen euro.

Lees hieronder verder   
Verwant

Ghent Logistic Campus in Gentse haven schiet uit de startblokken

Lancering digitale marktplaats voor logistieke bedrijven

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

Last-mile problematiek buiten de stad aangepakt

River Terminal Wielsbeke krijgt renovatie en uitbreiding

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De machines van Kalmar werden per schip aangevoerd vanuit havenstad Gdynia (Polen). In november wordt de tweede lading verwacht. De hybride strads helpen de milieudoelstellingen van DP World en die van hun klanten te realiseren.

Straddle carriers zijn grootverbruikers op vlak van lokaal opgewekte elektra. De hybride straddle carriers van Kalmar verbruiken 40% minder brandstof en stoten een pak minder CO2 uit dan klassieke machines.

Het lagere brandstofverbruik is mogelijk doordat de energie die vrijkomt bij het remmen of het laten zakken van containers wordt opgeslagen in speciale batterijen aan boord. Innovatieve technologie zorgt voor een optimale balans tussen de dieselmotor en de batterijstroom.

Met de huidige levering komt het totaal aantal hybride machines die rondrijden op Antwerp Gateway op 43, wat goed is voor 66% van de volledige vloot.

Suzanne Kwanten, HSSE director DP World Antwerp, stelt: "Antwerp Gateway verbruikt nu nog 7,5 kilo CO2 per containerunit. Onze doelstelling is om dit elk jaar met 2% te laten dalen.”

“Voor klanten die belang hechten aan het CO2-plaatje van het transport van hun producten, is dit een belangrijk signaal,” zegt Steve Declercq, Chief Business Officer DP World Antwerp. “Meer en meer merken we dat de voetafdruk van het transport een rol speelt.”

De aankoop van de hybride machines maakt deel uit van de investering van 197 miljoen euro van DP World Antwerp in de uitbreiding van zijn terminal. De komende jaren wordt de terminal bijna volledig geautomatiseerd door de installatie van bijkomende automatische stapelkranen.

“Voor het transport van de containers tussen de kranen op de kade en het opslagterrein, blijven we nu en in de toekomst rekenen op straddle carriers, die flexibeler zijn. In dat opzicht spreken we van een semi-geautomatiseerde terminal,” aldus Jef Lambregts, Expansion Project Manager DP World Antwerp. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners