3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

Technisch nieuws 18/11/2019 10:19:31

Voor, tijdens én na de implementatie van een CMMS is interne communicatie een belangrijke factor. Voor zowel het creëren van draagvlak als het vergaren van informatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Basiskennis bedrijfsfinanciën

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/08/2020 tot 31/08/2020

Onderhandelen met impact

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/08/2020 tot 27/08/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Piping en Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 2/09/2020 tot 21/01/2020

Big data in the cloud

Het ingenieurshuis - Antwerpen

donderdag 3 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Keuze van de redactie

(13/7) Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

(7/7) ArcelorMittal zoekt partner voor warmtenet in North Sea Port

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - U wilt natuurlijk dat de implementatie succesvol verloopt en daarin is een goede communicatie key. Vanzelfsprekend ondersteunt de CMMS-leverancier uw organisatie bij het implementatieproject. Maar welke bijdrage kunt u zelf als opdrachtgever leveren aan het succes van de implementatie? In drie stappen helpen we u op weg.

1. Faseer het project en bepaal per fase de doelgroepen
Het is belangrijk om een goed communicatieplan op te stellen, maar hoe begint u daar mee? Allereerst begint u met het bepalen van wie er met het CMMS te maken krijgt. De medewerkers die met het CMMS gaan werken, moeten op de hoogte zijn van het komende implementatietraject. Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende afdelingen zijn: technische dienst, frontoffice, magazijn en het management.

Per afdeling/ doelgroep kan het soort communicatie en het moment van communicatie verschillen. De verschillende momenten zijn bijvoorbeeld voor, tijdens of na de implementatie. De technische dienst wilt u misschien al in een vroegtijdig stadium informeren. En de frontoffice wordt bijvoorbeeld pas vlak voor de live-gang geïnformeerd. Door doelgroepen te bepalen en per projectfase te bekijken wat deze doelgroepen dienen te weten, kunt u een goed communicatieplan opstellen.

2. Bepaal de boodschap en het middel
Naast het faseren van het project is het ook belangrijk om de boodschap per doelgroep te bepalen. Wilt u alleen informeren of ook actief om input vragen? Wanneer u van de gebruikersgroepen input wilt, zult u hen daarvoor voor moeten uitnodigen. U bepaalt vooraf welke uitkomst u van de communicatie met de doelgroep verwacht.

Om het meeste rendement te behalen, is het raadzaam om het communicatiemiddel weloverwogen te bepalen. Als u bijvoorbeeld de technische dienst wilt informeren kunt u een e-mail sturen. Wilt u meer draagvlak creëren? Dan is het misschien handiger om een CMMS-informatiebijeenkomst in te plannen. Er zijn tal van manieren om informatie te verspreiden, wees hier vooral creatief in. De betrokkenen zullen dit op prijs stellen.

3. Bepaal de frequentie
Nadat de fasering, de boodschap, de doelgroep en het communicatiemiddel is bepaald breekt de volgende stap aan: de frequentie van de communicatie bepalen. Een werkgroep van eindgebruikers die actief meedenkt in de gewenste functionaliteiten, zal niet alleen één keer per jaar worden gevraagd naar hun mening.

Daarbij is het van belang dat het praktisch blijft. U wilt front-office niet gaan belasten met langdurige en regelmatige informatiebijeenkomsten, als ze alleen maar een melding in het systeem hoeven te doen. Voorkom hiermee dat u doelgroepen vergeet of overbelast. De frequentie van de communicatie is dus erg belangrijk. Denk er goed over na, de communicatie is namelijk de sleutel tot succes!

Extra tip: promotie van het CMMS werkt écht!
Is het CMMS bijna geïmplementeerd en is de live-gang in zicht? Zwengel dan de promotiemachine aan! Interne communicatie mag tegelijkertijd ook interne marketing zijn. Maak hier dan ook creatief gebruik van door een marketingcampagne op te zetten, zodat iedereen weet dat de live-gang nadert. Druk flyers, gebruik het intranet, bestel Ultimo promotiemateriaal en houd een CMMS demo-dag tijdens de live-gang. Het is leuk, het maakt mensen enthousiast, u creëert draagvlak en een live-gang mag echt wel gevierd worden na al dat harde werken!

Meer weten over een succesvolle CMMS-implementatie?
Download dan hier de CMMS-implementatie Toolkit


Voor meer informatie:
Ultimo Belgium bvba
Mechelen Campus, gebouw A
Schaliënhoevedreef 20 -2800 Mechelen
Tel: +32 (0)15 44 41 44 - Fax: +32 (0)15 44 41 45
info@ultimo.com - www.ultimo.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Stroomverbruik van artificiële intelligentie drastisch verminderd

Onderzoeksinstelling imec en halfgeleiderproducent GlobalFoundries lanceren een nieuwe chip, die geoptimaliseerd is voor toepassingen rond artificiële intelligentie (AI).

Zijn uw behuizingen klaar voor de zomer? - column

Nu de warmste maanden van het jaar voor de deur staan, kunnen gebruikers van industriële automatiseringssystemen maar beter voorbereid zijn op de zomerhitte.

Sophie Borgne verkozen tot Engineer Powerwoman 2020

Sophie Borgne, Senior Vice President Digital Plant Business bij Schneider Electric, werd tijdens de Hannover Messe Digital Days uitgeroepen tot Engineer Powerwoman 2020.

37 West-Vlaamse bedrijven behalen Charter Duurzaam Ondernemen

Na een jaar intensief werken ontvangen 37 West-Vlaamse bedrijven dit Voka Charter als bekroning voor hun beleid en realisaties rond duurzaam ondernemen het afgelopen jaar.

Kunstmatige koraalpoliep reinigt water en transporteert cellen

Onderzoekers van de Nederlandse TU Eindhoven ontwikkelden een kleine plastic robot gemaakt van responsieve materialen, die beweegt onder invloed van licht en magnetisme.

242.000 euro Vlaamse steun voor WaterstofNet

Waterstof staat hoog op de politieke agenda. Bovendien is in Vlaanderen een uniek ecosysteem aanwezig van bedrijven actief in de waterstofketen en worden concrete projecten opgestart.

Gratis AI-applicatie detecteert personen zonder mondmasker

ML6, gespecialiseerd in machine learning en artificiële intelligentie, heeft een nieuwe applicatie gelanceerd in de strijd tegen het coronavirus. De code wordt gratis ter beschikking gesteld

Festo toont nieuwe bionic-projecten op virtuele Hannover Messe

Deze bionics zijn steevast publiekstrekkers op de Hannover Messe. Het bedrijf, sterk in pneumatische en elektrische automatiseringstechnologie, stelt ze dit keer voor op het online corona-alternatief.

Gratis simulatie en voordelige besturing van robots bij igus

Om robots en de verschillende robotbewegingen gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft igus nu een besturingssoftware ontwikkeld voor haar Low Cost automatiseringsoplossingen. igus robot control is online gratis beschikbaar en biedt gebruikers een eenvoudige inleiding tot de wereld van de automatisering. >>

Partners