3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

Technisch nieuws 18/11/2019 10:19:31

Voor, tijdens én na de implementatie van een CMMS is interne communicatie een belangrijke factor. Voor zowel het creëren van draagvlak als het vergaren van informatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw baggercontract uit Bangladesh voor Jan De Nul

Assetmanagement voor en na corona - artikel

Een feilloze en integere Rittal Service

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

Werken na Corona

ORI webinar

vrijdag 25 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(14/6) VIL-tool helpt bedrijven bij technologiekeuze

(14/6) 500 sensoren monitoren aardappelteelt

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - U wilt natuurlijk dat de implementatie succesvol verloopt en daarin is een goede communicatie key. Vanzelfsprekend ondersteunt de CMMS-leverancier uw organisatie bij het implementatieproject. Maar welke bijdrage kunt u zelf als opdrachtgever leveren aan het succes van de implementatie? In drie stappen helpen we u op weg.

1. Faseer het project en bepaal per fase de doelgroepen
Het is belangrijk om een goed communicatieplan op te stellen, maar hoe begint u daar mee? Allereerst begint u met het bepalen van wie er met het CMMS te maken krijgt. De medewerkers die met het CMMS gaan werken, moeten op de hoogte zijn van het komende implementatietraject. Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende afdelingen zijn: technische dienst, frontoffice, magazijn en het management.

Per afdeling/ doelgroep kan het soort communicatie en het moment van communicatie verschillen. De verschillende momenten zijn bijvoorbeeld voor, tijdens of na de implementatie. De technische dienst wilt u misschien al in een vroegtijdig stadium informeren. En de frontoffice wordt bijvoorbeeld pas vlak voor de live-gang geïnformeerd. Door doelgroepen te bepalen en per projectfase te bekijken wat deze doelgroepen dienen te weten, kunt u een goed communicatieplan opstellen.

2. Bepaal de boodschap en het middel
Naast het faseren van het project is het ook belangrijk om de boodschap per doelgroep te bepalen. Wilt u alleen informeren of ook actief om input vragen? Wanneer u van de gebruikersgroepen input wilt, zult u hen daarvoor voor moeten uitnodigen. U bepaalt vooraf welke uitkomst u van de communicatie met de doelgroep verwacht.

Om het meeste rendement te behalen, is het raadzaam om het communicatiemiddel weloverwogen te bepalen. Als u bijvoorbeeld de technische dienst wilt informeren kunt u een e-mail sturen. Wilt u meer draagvlak creëren? Dan is het misschien handiger om een CMMS-informatiebijeenkomst in te plannen. Er zijn tal van manieren om informatie te verspreiden, wees hier vooral creatief in. De betrokkenen zullen dit op prijs stellen.

3. Bepaal de frequentie
Nadat de fasering, de boodschap, de doelgroep en het communicatiemiddel is bepaald breekt de volgende stap aan: de frequentie van de communicatie bepalen. Een werkgroep van eindgebruikers die actief meedenkt in de gewenste functionaliteiten, zal niet alleen één keer per jaar worden gevraagd naar hun mening.

Daarbij is het van belang dat het praktisch blijft. U wilt front-office niet gaan belasten met langdurige en regelmatige informatiebijeenkomsten, als ze alleen maar een melding in het systeem hoeven te doen. Voorkom hiermee dat u doelgroepen vergeet of overbelast. De frequentie van de communicatie is dus erg belangrijk. Denk er goed over na, de communicatie is namelijk de sleutel tot succes!

Extra tip: promotie van het CMMS werkt écht!
Is het CMMS bijna geïmplementeerd en is de live-gang in zicht? Zwengel dan de promotiemachine aan! Interne communicatie mag tegelijkertijd ook interne marketing zijn. Maak hier dan ook creatief gebruik van door een marketingcampagne op te zetten, zodat iedereen weet dat de live-gang nadert. Druk flyers, gebruik het intranet, bestel Ultimo promotiemateriaal en houd een CMMS demo-dag tijdens de live-gang. Het is leuk, het maakt mensen enthousiast, u creëert draagvlak en een live-gang mag echt wel gevierd worden na al dat harde werken!

Meer weten over een succesvolle CMMS-implementatie?
Download dan hier de CMMS-implementatie Toolkit


Voor meer informatie:
Ultimo Belgium bvba
Mechelen Campus, gebouw A
Schaliënhoevedreef 20 -2800 Mechelen
Tel: +32 (0)15 44 41 44 - Fax: +32 (0)15 44 41 45
info@ultimo.com - www.ultimo.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Verbeterde membranen voor blauwe energie

Met positief en negatief geladen zoutionen in rivier- en zeewater kun je energie opwekken via speciale membranen. TU Eindhoven ontwikkelde technologie om dit proces te verbeteren.

Betonprinters en metselrobots: opmars van automatisering in bouw - artikel

Op Kamp C in Westerlo heeft de grootste 3D-betonprinter van Europa vorig jaar in één stuk een volledig huis met verdieping geprint. Dat was een wereldprimeur.

CTG lanceert zomerklassen om IT basiskennis bij te brengen

IT-dienstenleverancier CTG lanceert zomerklassen om alle werknemers (van HR-verantwoordelijke tot boekhouder) basisvaardigheden aan te leren om IT-systemen en softwareprogramma’s te testen.

Trends in de maakindustrie in kaart gebracht

Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots, en Carine Lucas van technologiefederatie Agoria nemen de belangrijkste digitale trends binnen de maakindustrie onder de loep.

Nieuwe investering versnelt test voor vroege kankerdiagnose

De Nederlandse WUR spin-off Surfix ontvangt 8,5 miljoen euro voor de ontwikkeling van nanocoatings voor biosensoren die buiten het lichaam biologisch materiaal kunnen meten.

Vlaanderen onderzoekt uitrol Hyperloop netwerk

Onze Vlaamse industrie en universiteiten kunnen hier mee koploper zijn. Daarom heeft minister Crevits de opdracht gegeven aan VIL om te onderzoeken wat de mogelijkheden in Vlaanderen zijn.

Toegang op maat met modulair heksysteem

Elke toepassing stelt andere eisen aan het veiligheidsconcept. De keuze varieert dan ook. Denk bijvoorbeeld aan het beveiligen van gevarenzones met veilig­heids­heksys­temen.

Basware behaalt ISO 9001:2015-certificering

Het Basware quality management system is gecertificeerd volgens de ISO 9001:2015-norm, de meest algemeen erkende internationale norm voor kwaliteitsmanagement.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners