Airbus test tandem-vliegen voor lagere emissie

Airbus wil met het fello'fly project aantonen dat vliegtuigen kunnen besparen op brandstof en dus emissies wanneer twee vliegtuigen ‘samen’ vliegen op langeafstandsvluchten.

Trefwoorden: #Airbus, #emissie, #energieverbruik, #fello'fly, #tandemvliegen, #test

Lees verder

research

( Foto: Airbus )

ENGINEERINGNET.BE - In een juiste formatie pikt een volgvliegtuig energie op die verloren ging in de slipstroom achter het leidend vliegtuig.

Vliegen in die slipstroom kan het brandstofverbruik met 5 à 10% verminderen. Het gaat er om het vliegtuig te volgen op de juiste afstand en op een constante hoogte.

Er wordt gewerkt aan assistentietechnieken voor piloten. Er zal ook samengewerkt worden met commerciële luchtvaartmaatschappijen en verkeersleiders om een en ander goed te organiseren en te plannen.

Om de haalbaarheid van het concept technisch, operationeel en commercieel aan te tonen zal Airbus al in 2020 testvluchten beginnen met twee A350-toestellen. De vliegtuigbouwer houdt er een ambitieuze tijdlijn op na. Het mikt op een gecontroleerd in dienst treden nog vóór 2025.


ACHTERGROND
Het demoproject van Airbus bouwt op voorbeelden uit de natuur: biomimiek, dus. Zo kiest een vlucht ganzen voor een V-formatie tijdens de trek. Niet zozeer omdat de vogels elkaar daarmee uit de wind zetten. Schuin achter elkaar vliegen onderdrukt de tipwervelingen van de vogels waardoor ze minder weerstand ervaren.

De formatie veroorzaakt ook ‘lift’ en onderdruk die de lucht vóór de formatie naar boven stuwt. Hierdoor ervaren de voorste vogels een opwaartse luchtstroom waardoor ze een langere glijvlucht kennen, dus minder energie moeten besteden. Tot 14% minder! De vogels lossen elkaar trouwens ook collaboratief af aan de kop zodat ieder eventjes van het groepsvoordeel kan meegenieten.