Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Economie 3/12/2019 8:31:08

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lancering digitale marktplaats voor logistieke bedrijven

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

Last-mile problematiek buiten de stad aangepakt

River Terminal Wielsbeke krijgt renovatie en uitbreiding

Nieuw coördinatiecentrum voor scheepvaart in Antwerpse haven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking was uitermate dringend, want de uitdagingen zijn groot. De haven groeit, er is de toenemend druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een “modal shift”, een verschuiving van vervoer is nodig.

Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal. De lat wordt hoog gelegd: tegen 2030 zou het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, moeten verdubbelen. Momenteel wordt zo’n 7% van die containers per spoor vervoerd. Binnen 10 jaar moet dat zo’n 15% zijn.

In het nieuwe samenwerkingsakkoord engageren beide partijen zich om samen te werken aan verschillende doelstellingen. Om het spoorvervoer aan te passen aan de noden van de 21e eeuw zijn digitalisering en innovatie essentieel. Bedoeling is om een gemeenschappelijk, digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in het havengebied te organiseren en optimaliseren.

Dit informaticasysteem kan een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen met de terminalslots. Dat wil zeggen dat het lossen en laden van de containers van een zeeschip nog beter op één lijn gebracht kan worden met het treinverkeer in het havengebied, wat een belangrijke tijdswinst oplevert.

Daarnaast wordt ook bekeken of het eventueel mogelijk is om een apart model op te richten om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Dit vanuit een gemeenschappelijke toekomstvisie en een wederzijdse responsabilisering.

Ten slotte engageren de CEO’s van Port of Antwerp, Railport Antwerpen en Infrabel zich om een toekomstvisie voor het spoorvervoer in de haven te ontwikkelen. Een visie die gedragen wordt door de drie bedrijven en ook door de markt.

Dit onder meer door het stellen en afstemmen van de prioriteiten. Investeringen in spoorinfrastructuur en havenbeleid moeten hand in hand gaan. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)

ACHTERGORND
Antwerpen ligt op een centraal knooppunt van 3 Europese goederen spoorcorridors. In de haven ligt zo’n 1.000 km aan spoorlijnen. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd, goed voor 130 goederentreinen per dag. Het belang van het spoor in de haven kan dus nauwelijks overschat worden. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Lancering digitale marktplaats voor logistieke bedrijven

VIL en Logistics in Wallonia lanceren een nieuwe digitale marktplaats, die logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen in de huidige onzekere tijden. Logimarket is sinds kort online.

Agoria DigiCoach zet versnelt digitalisering bedrijven

Technologiefederatie Agoria lanceerde een nieuw programma om bedrijven te helpen bij hun digitalisering. Het project ‘DigiCoach’ krijgt Vlaamse, Waalse en Brusselse ondersteuning.

Covestro zet concrete stappen richting circulaire economie

Om dit te realiseren wil de materiaal-fabrikant zijn hele productie- en productassortiment op de lange termijn volledig afstemmen op het circulaire concept.

Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

De vraag naar elektrochemische energie­opslag­techno­logieën neemt snel toe. Er is niet alleen veel meer vraag, maar er wordt ook gezocht naar meer duurzame manieren van energie-opslag.

Verschillende data-analyses leiden tot andere resultaten

Wat gebeurt wanneer zeventig teams van onderzoekers dezelfde gegevens analyseren? Studie toont aan dat bevindingen van hersenonderzoek variabel kunnen zijn als gevolg van verschil in keuzes.

Onderzoekers bouwen sensor van slechts 11 atomen

De sensor is in staat om magnetische golven op te vangen en bestaat uit een antenne, een uitleesscherm, een harde schijf, .... Dit onderzoek richt zich op het gedrag van magneetgolven.

Joystick zorgt voor precieze besturing beton­afwerk­machines

Het Luxemburgse bedrijf Topp and Screed bouwt machines die in één dag grote betonnen industriële vloeren leggen, waarbij de joysticks van elobau voor de bediening van deze machines zorgen.

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor 128 hybride bussen voor de MIVB Brussel. Daarnaast omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners