Technologie haalt 70% vervuilde deeltjes uit de lucht

De lucht in de nieuwe parking onder de Gedempte Zuiderdokken en de lucht die de parking uitstoot, moet zo zuiver mogelijk zijn. UAntwerpen adviseert Stad Antwerpen en Q-Park hierbij.

Trefwoorden: #bio-ingenieurs, #collector, #deeltjes, #ESP, #Gedempte Zuiderdokken, #ionisatie, #lucht, #luchtzuivering, #modelleren, #parking, #Q-Park, #Schepen voor mobiliteit, #Stad Antwerpen, #UAntwerpen, #uitstoot

Lees verder

research

( Foto: screen YouTube - UAntwerpen )

ENGINEERINGNET.BE - Na een periode van overleg met buurtbewoners gaan de werken aan de ondergrondse parking Steendok op de Gedempte Zuiderdokken binnenkort opnieuw van start.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “De heraanleg van het plein resulteert in een verhoogde leefbaarheid van de buurt. We halen de auto’s van het plein en verhinderen zoekverkeer met een nieuw circulatieplan. Ook voorzien we beide ondergrondse parkings in samenwerking met UAntwerpen van de beste technologie op vlak van luchtzuivering.”

De wetenschappers van het Departement Bio-ingenieurswetenschappen van de Antwerpse universiteit beschikken over veel expertise rond luchtzuivering. “We doen er sinds lang onderzoek naar”, aldus prof. Siegfried Denys.

“Op de markt zijn er veel toestellen beschikbaar om de lucht in parkings te zuiveren. Maar het is zinloos voor een parkinguitbater om zomaar een toestel aan te kopen. Om een maximaal resultaat te behalen moet er eerst uitgebreid rekenwerk gebeuren.”

Dat rekenwerk nemen de bio-ingenieurs voor hun rekening. Denys: “Op basis van de te verwachten passage en de bezettingsgraad van de parking berekenen en modelleren we hoeveel en welke polluenten worden uitgestoten. Zo kunnen we adviseren welke technologie het beste resultaat boekt, en op welke exacte locatie en in welke hoeveelheid de luchtzuiveringstoestellen nodig zijn. Ook de situatie mét luchtzuiveringstoestellen modelleren we.”

Op dinsdag 3 december gaven de onderzoekers een demo in hun labo op Campus Groenenborger. “Luchtzuivering in ondergrondse parkings gebeurt via de ESP-technologie, wat staat voor elektrostatische precipitatie”, stelt prof. Tom Tytgat.

“Eerst vindt er ionisatie plaats: de fijnstofdeeltjes krijgen een elektrische lading. Die deeltjes passeren vervolgens een collector. De geladen vervuilde deeltjes blijven achter op de collectorplaten. Op die manier wordt 70% van vervuilde deeltjes uit de lucht gehaald."

Op UAntwerpen wordt ook onderzocht hoe andere innovatieve technologieën toegepast kunnen worden om de lucht in de toekomst nog zuiverder te maken.


Video: